אודות המסלול

שביל ישראל מסלול מס’ 45 מעין יורקעם לאורון. תחילת המסלול בחניון שמוביל לעין יורקעם. מהחניון הולכים מערבה ולאחר הליכה קצרה חוצים את כביש מס' 206 לעבר המכתש הגדול.

השביל ממשיך בשטח הפתוח לעבר הרכס, ובהמשך עובר בתוך מעבר בטון. לאחר היציאה ממעבר הבטון השביל מטפס על קיר סלע קצר אך תלול מאוד. מנקודה זו נותרים  כ-200 מטר עד לתחילת העלייה של הסנפיר הגדול.

העלייה לסנפיר הגדולה

העלייה לסנפיר הגדולה, הינה אחת העליות המרשימות ביותר בשביל ישראל ובכלל. העלייה  מתחילה בגובה של כ-300 מטר ומסתיימת בגובה 445 מטר, אורכה כ-700 מטר. ההליכה במרבית הדרך מתבצעת בתוך מרזבת סלע, אך לעיתים המרזבה בעלת דופן אחת חסרה.
 
אין חשיבות להצמד לסימון השביל, חשוב ללכת בתוואי הקל והנוח ביותר, ולשמור על קו גובה עד כמה שניתן. מומלץ לעלות את הסנפיר באיטיות רבה, ובצעדים קטנים ביותר, בכך לא להעמיס על הגוף ולא להכביד על הנשימה. והעלייה תהה קלה יחסית.  בתום העלייה, מגיעים לשיא הגובה של הסנפיר הגדול, מתאפשרת תצפית מרהיבה לעבר מישור ימין.
 

המשך המסלול

משיא הגובה השביל פונה מערבה לעבר המכתש הקטן. קטע זה מתאפיין בשתי ירידות קצרות אך בינוניות בדרגת הקושי שלהן. מומלץ לרדת אותן בזהירות בשל התלילות בחלקן. את הירידה השניה מומלץ לא לרדת על סימון השבילים של שביל ישראל, כי אם לרדת משמאל לה – ירידה נוחה יותר.

בסוף הירידה השניה, השביל מגיע לפיצול שבילים וממשיך דרומה (קל להחמיץ את פיצול השבילים). השביל ממשיך כשני ק"מ בשביל נוח להליכה, שומר על קו רכס, עם מגמת עלייה מתונה. לאורך הדרך ישנן נקודות תצפית פנורמיות לעבר המכתש הגדול. בהמשך הדרך השביל  עוזב את  הדרך הנוחה ופונה מערבה. מנקודה זו ההליכה מתבצעת בתוך ערוצון קטן ויפה.
 

ההליכה בערוצון

ההליכה בערוצון קשה בחלקה והיא זרועה; במפלונים, ובשיפועים תלולים אותם מומלץ לרדת בזהירות מירבית. קטע זה עלול להיות בעייתי ביותר לאחר גשם ואו שיטפון בשל סכנת ההחלקה.

עם היציאה מהערוצון, השביל מסומן במקביל לפסי הרכבת. ולאחר הליכה קצרה חוצים את המסילה מזרחה (החצייה אינה בטיחותית, מתבצעת על הפסים, אין מעבר אחר נכון ל-2017). המשך הדרך בשביל נוח  וברור במישור הדרך. בהמשך השביל הפונה מזרחה ושוב פונה דרומה במקביל לכביש מס' 206.
 
עם הגעת השביל לדרך העפר בפני ההולך עומדות מספר אפשרויות:
  1. ללכת על דרך העפר ולעזוב אותה לעבר כביש 206 ולסיים בכניסה למפעל אורון
  2. ללכת עד לנקודת הסיום בצמוד לכביש הגישה למפעל אורון.
  3. להמשיך עם שביל ישראל עד למפגש עם תחילת העלייה לכרבולת

המשך ההליכה על שביל ישראל

באם בחרתם ללכת על השביל, השביל עוזב את דרך העפר לעבר ערוצון קטן ובסופו מתחילה עלייה לעבר מצלעות המכתש. כבר בהתחלה נדרש לטפס לעבר המצוק וסלע הניצב בדרך, יש לעבור את הסלע מימין ובזהירות.

המשך ההליכה הינו בתוך ערוצונים, במגמת עלייה מתונה ובחלוף כ-1 ק"מ מגיעים לירידה לעבר דרך העפר הנמצאת למרגלות העלייה לכרבולת.

מנקודה זו ישנה תוספת של כ-2.5 ק"מ, הליכה על דרך עפר קלה, חציית השטח הפתוח הצפוני של מפעל אורון ועד הגיעכם לחנייה.

שתי אפשרויות להחנות את כלי הרכב:

  1. בחניון הראשון מצד ימין ששדרת דקלים מסמנת אותו.
  2. בחניון נמצא בצמוד לשער המפעל ולהחנות בחניון הנמצא משמאל.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות