אודות הסיור בחברון ובמערת המכפלה – יום שישי ה-

סיור בחברון ובמערת המכפלה מתקיים במספר אפשרויות:

1. כסיור פרטי לקבוצות מאורגנות, בסיור זה נקיים בנוסף לביקור בחברון ובאתרים היהודים שבה.
 
2. סיורי הרשמה אשר יתקיימו בימי שישי. סיורים אלו יתקיימו מעת לעת.
 
3. הסיור מתקיים ברכבים פרטים כפוף למינימום נרשמים.
 
 

הסיור בחברון ובמערת המכפלה, הינו ביקור בעיר בה נמצאת במערת המכפלה,  מערת המכפלה הינה אחד משלושת אתרי מורשת של העם היהודי מזה אלפי בשנים.

במסגרת הסיור נבקר באתרים ההיסטורים החשובים והמכוננים הנמצאים בעיר כגוןף בית רומנו, בית הדסה, בית כנסת אברהם אבינו, קבר ישי ורות, ותל רומיידה – תל חברון ובממצאים הארכיאולוגיים שנחשפו בו. במהלך הסיור נערוך תצפית מרהיבה על העיר.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

מערת המכפלה

מערת המכפלה – אולם תפילה

מערת המכפלה, שסגנון בנייתה  מזכיר עד מאוד את סגנון הבנייה ההורדיאני, חלקה החיצוני המפואר אינו מעיד על חלקה הפנימי הפשוט יחסית.
 
במהלך הסיור נבקר במתחם המערה ושלל אולמותיו, נדון על מערת המכפלה במחקר והאם זיהויו של המתחם ודאי. כמו כן נשמע על המערכת התת קרקעית הנמצאת מתחתיו ומה היא טומנת בחובה…

בית רומנו

הבית נבנה על ידי הסוחר חיים ישראל – רומנו בשנת 1876. הבית נבנה בהוד ובפאר שלא אפיין את התקופה וזכה בכינוי ה"ארמון". חיים ישראל רומנו שמוצאו מטורקיה ואף שישמש כספק מזון לצבא הטורקי ומכאן עשה את עושרו, הקים בתוך המבנה בית כנסת קטן ומפואר שנקרא ה"איסטנבולי".

לימים נבנה בצמוד אליו נבנה ביתו של רב הישוב יחזקאל מדיני בשנת 1901.

המבנה נרכש ברבות הימים ע"י חב"ד. כיום משמש המקום שמשכנה של ישיבת, שבי חברון". 

בית כנסת אברהם אבינו

בית כנסת אברהם אבינו

בית הכנסת נבנה בשנת 1540 לספה"נ ע"י מגורשי ספרד. בפרעות תרפ"ט בית הכנסת חולל ונהרס ועמד בשיממנו ובעזבונו שנים רבות. בשנת 1981 לאחר מאבקים רבים ופיגוע שהתרחש בסמוך נחנך בית הכנסת מחדש והוחזרו ספרי התורה שניצלו מפרעות תרפ"ט.

בית הכנסת נבנה בסגנון אדריכלי מיוחד ומרשים, וארון הקודש מעוצב בטוב טעם ובפאר רב.

בית הדסה

בית הדסה

ראשיתו של בית הדסה היה בהקמת מבנה שישמש כבית מרפא בשם "חסד אברהם"  לקהילת העיר חברון יהודים וערבים כאחד משנת 1893 ואילך. שירותי הרפואה ניתנו חינם אין כסף, דבר שלא מנע מהערבים הפוגעים במאורעות תרפ"ט לפגוע במבנה ובנותני השירות.

בשנות ה-20 הראשונות של המאה ה-20 פרשה אגודת הדס"ה את חסותה על המקום והקימה בו את ביה"ח הראשון של הארגון בארץ.

בשנת 1979 פלשו למקום מספר נשים על טפם וילדהן וזו הייתה ראשיתה של ההתיישבות המחודשת בעיר.

קבר ישי ורות

קבר ישי ורות

הקבר ממוקם בראש "תל חברון" – תל רומידה'. תל  חברון על פי המסורת הוא מקומה של העיר חברון המקראית, עיר האבות ובירתו הראשונה של דוד המלך. על פי המסורת, בתקופת מלוכת דוד בחברון אביו  בא לביקור נפטר ונקבר במקום.

מעל המקום בו נמצא על פי המסורת נקבר ישי אבי דוד, נבנה מבצר צלבני במאה ה-12 לסה"נ'. המקום מכונה ע"י הערבים "דיר אל ארבעין": החוקר הצרפתי  האב ונסאן העלה השערה שהשם שימר את שמה הקדום של חברון "קרית ארבע".

במתחם נמצא גומחת קבר הנושאת ציון לזכרה של רות המאובייה, סבתא רבא של דוד המלך.

בסמוך למקום נמצא בית מנחם שניאורסון, שמגגו ישנה תצפית מרהיבה לעבר האזור והעיר חברון.

תל רומיידה – תל חברון

תל חברון - תל רומיידה

תל חברון על פי המסורת הינו מקומה של העיר המקראית חברון, עיר לידתו וראשית מלכותו של דוד המלך.

במקום נחשפו ממצאים ארכיאולוגים מרשימים ביותר המשוייכים לתקופת המקרא: שני מקוואות גדולים ומרשימים על שלושה גרמי מדרגות, בית בד, גת עתיקה בית יוצר.

המקום באחזקת רשות הטבע והגנים והמקום פתוח לביקורים בימים ד ו-ו בלבד.

עין חובלה

עין חובלה

מעיין הנמצא בישוב בת עיין. מסביב למעיין נבנה מבנה המשמש את מבקרי המקום כמקווה טהרה. מי המעיין נאגמים לבריכה מרשימה הנמצא בחזיתו. למבקר במקום מצוי תלמוד תורה בקרבת מקום,  במעלה הרכס.