אודות הנחלים תלכיד פיראן – יום שלישי ה-27-02-2024נחלים תלכיד פיראן

הנחלים תלכיד ופיראן נמצאים בסמוך לכביש מס' 90. המסלול הינו מעגלי ואורכו כ-3 ק"מ, ניתן לקיימו בשני הכיוונים: הן לעלות בנחל פיראן ולרדת בנחל תלכיד ולהפך, המלצתי היא לעלות בנחל תלכיד ולרדת בנחל פיראן.

נחל תלכיד הינו המאתגר מבין השניים ומכאן חכם יותר לבצעו בעלייה.

מקור השם; נחל תלכיד בדומה לנחל אוג שמו ניתן לו על תופעה שאינה קיימת בנחל ורק לוועדת השמות הפתרונים. לא זהיתי בנחל את תלכיד הנחלים.

מקור שמו של נחל פיראן אף הוא אינו ברור די הצורך, קיימות שתי פרשנויות אך לא ניתן לקבוע מסמרות. האחת מדברת על כך ששמו נגזר מהמילה בערבית 'פורון' שהינו תנור – אולי בשל החום הרב השורר במקום. השנייה מדברת על המילה 'פירון' שפירושה עכבר, זאת בשל המערות הפזורות לאורכו שמזכירות מחילות עכברים.

אודות המסלול

מעבר בנחל תלכיד

כאמור המלצתי לעלות בנחל תלכיד ולרדת בנחל פיראן. מהחנייה הולכים עשרות מטרים על דרך עפר נוחה המקבילה לכביש מס' 90 דרומה, ובהמשך השביל פונה מערבה ומגמתו עלייה. ההליכה הינה על ס"ש שחור.

השביל לא מסומן בהתחלה בתוך הערוץ בשל המפלונים המצויים בחלקו הראשון. מטיילים מנוסים ובתקופה בה אין גשמים ואין מים בגבים יעברו את המפלונים מבלי בעייה. לאחר מעקף קצר המסלול מסומן בתוך הערוץ.

ההליכה בערוץ מאתגרת ברמה מסויימת, ישנו מספר מעברים שנדרש להשתמש בדרגיות, מעבר בין גדה אחת למשנה וכן עלייה על הגדה לצורך ירידה בחזרה. אחד המעברים המופיע בתמונה הינו כניסה לחלל בין הבולדרים, זחילה ויציאה בהמשך המעלה.

ניתן לוותר על המעבר לאילו החוששים ממקומות סגורים בכך שעקפו את המעבר מדרום.

היציאה מהמעבר בנחל תלכיד

ההליכה בערוץ אינה על שבילים נוחים במרבית המקטע כי עם בטיפוס, הליכה על סלעים ובולדרים ונדרשת הליכה זהירה ואיטית. נחל תלכיד מסתיים בשיפולי הרכסים המהווים את אגן הניקוז של הנחל. ביציאה תפגשו פיצול שבילים ותמשיכו עם ס"ש ירוק, השביל ממשיך בשביל מטיילים דרומה מרחק קצר עד הגיעכם לפיצול שבילים נוסף. מנקודה זו יורדים לערוצו של נחל פיראן ס"ש אדום.

ההליכה בנחל פיראן קלה יותר מההליכה בנחל תלכיד, אך גם בו נדרש טיפוס על דרגיות, עלייה וירידה לאורך גדות הנחל והליכה על בולדרים. לקראת סוף המסלול תדרשו לעבור מתחת לבולדר החוסם את דרככם.

סיום המסלול

בסיום הקטע הקניוני של נחל פיראן המסלול פוגש את כביש מס' 90, נדרש לפנות צפונה ולעלות בדרך העפר מרחק קצר, לאחריו המסלול ממשיך על קו גובה והליכה קצרה תביאכם אל החניון.

 

המלצה לטיול בנחלים תלכיד פיראן

העונה המומלצת לטייל במסלול היא סתיו ועד האביב, בתקופת הקיץ הטיול מתאים למטיילים מנוסים בלבד. במהלך התקופה המומלצת המטייל יצפה בשלל פריחות מרשימות של מגוון פרחים: כלניות, רקפות, מקבצי נרקסים שיגדלו בגומחות אקולוגיות, עיריות ועוד. העץ המיוחד שתפגשו כאן הוא האוג הקוצני, העץ דומה לעץ העוזרר אך עם נוף רחב יותר, פירותיו הן ענבה פחוסה קטנה.

תאום בטחוני

המסלול נמצא בשטח אש או בסמוך לו, מותר לטייל במסלול בסופ"ש בלבד, באשר לתאום הביטחוני באם נדרש, נדרשת בדיקה.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות