אודות שמורת נחל קנה

שמורת נחל קנה. אחד משני הנחלים הנושאים את אותו השם. שמורת נחל קנה נמצא באזור השומרון; בין הישובים מעלה שומרון לבין הישוב יקיר. בשמורה מספר מעיינות, בורות ובריכות.

אפשרות הטיול בשמורת נחל קנה

האפשרויות לטיול בשמורה הן רבות: מסלולים קווים ואו מסלולים הלוך חזור. ניתן ללכת מאות מטרים בודדים עד ההגעה לאטרקצייה ואו ללכת מספר ק"מ.

אפשרות מס' 1: להגיע לדרך העפר הנוחה המסומנת בס"ש שחור בבישוב מעלה שומרון. ללכת עם ס"ש שחור כ-4 ק"מ עד לפיצול השבילים עם ס"ש אדום. מנקודה זו ניתן לעלות לעבר קרני שומרון כ-2 ק"מ.

מהפיצול שבילים להמשיך עם הס"ש האדום בזרוע הדרום מערבית, הליכה של כ-2 ק"מ עד לפיצול שבילים הנוסף. מנקודה זו להמשיך לעבר עין פוואר ולהמשיך עד הישוב יקיר מצידו המזרחי, הליכה של כ-2 ק"מ.

להמשיך עם ס"ש שחור כ-1.5 ק"מ ולהגיע לישוב יקיר מצפון.

אפשרות מס' 2: להתחיל את המסלול מקרני שומרון (שכונת נווה מנחם). הליכה עם ס"ש אדום לעבר מפל קנה ועד לפיצול שבילים כ-2 ק"מ. מנקודה זו יש לבחור האם ללכת מערבה לעבר מעלה שומרון, או מזרחה לעבר יקיר.

אפשרות מס' 3: להתחיל את המסלול מכביש מס 5066 לי הישוב עמנואל.

 

סיפור דרך ממעלה שומרון

עוברים את שער הכניסה לישוב מעלה שומרון וממשיכים עם הכביש שמאלה, בחלוף כמאה מטר מצוי כביש סוג ב' – תחילת המסלול. אפשר להמשיך בנסיעה עם הכביש עוד כ-700 מטר עד לנקודה בה עוזב הסימון את הכביש.

ההליכה במסלול זה  אינה נוחה בחלקים מהדרך, ההליכה הינה על חלוקי נחל.

בחלוף כ-1.5 ק"מ נראה הכפרון בצד ימין, משמאל נמצא המעיין – עין קרע. הדרך ממשיכה בין כרמי הזיתים ועד לפיצול מרחק כ-700 ממטר. בנקודה זו שתי אפשרויות:  א. לפנות ימינה לעבר המערה. ב. להמשיך לעבר עין תנור.

באם בחרתם להמשיך לעבר המערה, תחלפו בדרך על פני שלולית קטנה – זה עין רחמים. בחלוף כ-1 ק"מ, על הרכס נראה עץ חרוב, מימינו פתח ברכס, משמאלו פתח נוסף. הפתח השמאלי משמש רועים לאחסון הצאן.

המערה נמצאת בסמוך לעץ, הכנסה דורשת זחילה והצטיידות בפנסים.

המשך המסלול לעבר עין תנור הינו על דרך רחבה  הזרועה חלוקי נחל בחלקה. בחלוף כ-2.5 בריכת הצבים ניראת משמאל. בשטח נראה פיצול שבילים עם ס"ש אדום (ס"ש זה אינו מופיע עדיין במפות נכון ל-04-2019). עין תנור נמצא בהמשך בצד שמאל, קל מאוד להחמיצו!

בחלוף מספר מאות מטרים מגיעים לפיצול שבילים ונדרש לבחור את המשך המסלול.

סיפור דרך מכביש מס' 5066 שביל המעיינות

הירידה מהכביש לדרך העפר ברורה ומסומנת בס"ש כחול. ניתן להחנות את כלי הרכב בהמשך בצד ימין – ישנו שטח פתוח ומספר עצים בו. ניתן לנסוע על הדרך גם ברכב פרטי עד לבריכת הצבים.

שביל המעיינות עד לבריכת הצבים אורכו כ-4 ק"מ. לאורך הנחל ישנן מספר נביעות המזרימות מיים לנחל אם כי זרימה חלשה. המים נאגמים או בבריכות בצמוד לנביעות או בגבים לאורך הנחל.

הדרך כולה מסומנת על דרך עפר נוחה להליכה. לאורך המסלול ישנן מספר נקודות עצירה, שמצויים בהן שולחנות קק"ל ואף פחי אשפה.

בחלוף כ-1.3 ק"מ נמצא מבנה שצינור עובר דרכו ויורד לבריכת היקוות קטנה. לאחר כ-300 מטר נוספים מגיעים לעין פוור,   נביעה שנאגמת ע"י שכר וגדה השנייה מבנה.

בחלוף כ-400 מטר נוספים מגיעים לעין פוואר – מעיין עם מתחם ושולחנות קק"ל בסמוך. במקום מצוי בוסתן של תאנים, רימונים ועצי הדר. הליכה קצרה ומגיעים לעין אל חוור – ניתן לזהותו בשולחן הקק"ל הנמצא לידו.

מנקודה זו ואילך השביל עובר בין בוסתנים ושטח חקלאי המורכב בעיקר מעצי לימון, תאנה ורימון.

עין כפר קרע

עין קרע

מעיין הנמצא בתוך מערה בסלע. במרכז המערה נחצב עמוד תמך. המעיין נאגם לבריכה קטנה ועמוקה הנמצאת בצד שמאל.

בחזית המערה ניתן לראות ניקבה המובילה מים וכן בריכת אבן קטנה המשמשת להשקיית הצאן. ממול המעיין נמצא מאהל / כפרון קטן של רועים מקומיים.

בריכת הצבים

בריכת הצבים

בריכת הצבים הינה בריכה טבעית המקבלת את מימיה מנביעה הנמצאת בחלקה הצפוני. אל הנביעה ניתן להגיע משני צידי הבריכה, הדרך הקלה והנוחה יותר הינה להקיף את הבריכה ממזרח.

הנביעה נובעת מבטן ההר לבריכת איגום קטנה  וממנה זורמים המים לבריכה הגדולה.

עומק הבריכה עשוי להגיע על למעלה מחצי מטר, תלוי בעונה ובעוצמת הנביעה. הבריכה אינה מזמינה במיוחד למרות שאת מימיה היא מקבלת מהנביעה.

במקום התפתחה אוכלוסייה של צב הנחלים. הואיל והצב הוא חששן מחד ומאידך את המקום פוקדים מטיילים, נדרשת המתנה ושמירה על השקט בכדי לצפות בהם.

עין תנור

עין תנור הינה נביעה קטנה הנמצאת בתוך הערוץ כ-100 מטק מזרחית לבריכת הצבים. הנביעה אינה מתוחזקת (נכון ל-04-2019). שיחי פטל מכסים את אזור הנביעה והבריכה עד שקשה להבחין בו.

עין פוואר

עין פוואר

מעיין הנאגם בבריכה ובסכר על הנחל. המים בגובה עשרות ס"מ ספורים. הבריכה זרועה באבנים וירוקת. מומלץ להיכנס אליה עם נעליים. בגדותיה מצויה צמחיית נחלים אופיינית: פטל, סמר וקנה. במים ניתן לראות נחשי מים.

עין אל בס'ה

עין אל בס'ה

המעיין נאגם לבריכה מרובעת ובצמוד אליה עץ דקל. בסמוך מצויים שולחנות קק"ל, מקום נחמד לעצירה. מי המעיין זורמים לעבר הנחל בתעלה מסודרת. לפני המעיין נמצאת נביעה בין משטחי האבן, המים משמשים להשקיית העדרים.

עין אל חוור

עין אל חוור

נביעה הנמצאת בערוץ הנחל וברחק של עשרות מטרים מדרך העפר. הנביעה נאגמת לבריכה קטנה בין שיחי הפטל. בסמוך לנביעה הוצב שולחן קק"ל (חשוף לשמש). מעל הנביעה מצוי בוסתן שניתן לעלות אליו.

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות