אודות שביל הסנהדרין

שביל הסנהדרין נחנך לרגל חגיגות השבעים למדינת הישראל, מתפרס על פני כ-70 ק"מ, ומשמר את מניין הדיינים בסנהדרין הראשונה ואלו שבאו אחריה:

משה כורע תחת הנטל לעשות משפט ומבקש מה' עזרה. ה' מספק את הפתרון:

"ויאמר יהוה אל משה אספה לי שבעים איש מזקני ישראל אשר ידעת כי הם זקני העם ושטריו ולקחת אתם אל אהל מועד והתיצבו שם עמך. וירדתי ודברתי עמך שם ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם ונשאו אתך במשא העם ולא תשא אתה לבדך".

במדבר יא, טו – יז.

מכאן אנו למדים שהסנהדרין הראשונה פעלה במדבר וסייעה למשה לשפוט את העם.  השם סנהדרין נלקח מהשפה היוונית ופרושה מועצה. תפקידה של המועצה היה לשפוט את העם. הסנהדרין הגדולה (הרכב מורחב) מנתה 70 או 71 דיינים, אך הייתה גם סנהדרין קטנה שמנתה 13 דיינים ופעלה כבית משפט (באנלוגיה) המחוזי, כמו כן פעלה סנהדרין בהרכב של 3 דיינים באנלוגיה לבית משפט לעניינים מקומיים. הסנהדרין שפעלה בתקופת בית המקדש וזו שפעלה בתקופת המשנה שמרה מסורת עתיקה. בתקופה הרומית לאחר מרד בר כוכבה נאלצה לעזוב את ירושלים נדדה הסנהדרין ליבנה ומיבנה למספר ערים בגליל: אושה – יבנה – אושה – שפרעם – בית שערים – ציפורי – טבריה.

שביל הסנהדרין מבית שערים לאושה

המקטע הראשון של שביל הסנהדרין מבית שערים לאושה הושלם אך הסימונים והשביל לוקים במספר בעייות. המסמנים בחרו בסימון שהינו קטן יחסית ואינו בולט. המסמנים סימנו על אבנים שאינן בולטות וצמחייה מכסה אותם. לאורך השביל תגיעו לגדרות שנדרש לדלג מעליהן.

בחלקים מהדרך המסמנים בחרו לא להשלים את הסימון המלא והסתפקו בסימון קו אדום קטן בלבד.

השביל מגיע לנחל ציפורי וחוצה אותו. במהלך חודשי החורף והאביב הנחל זורם ולא ניתן לחצותו. בפועל המטייל תקוע מבלי יכולת להתקדם. שתי ברירות בפניו: לחזור על עקבותיו, או לבצע הליכה לאורך הנחל דרום מזרח ולהעפיל על הרכס לחג'אג'רה.

בחירה באפשרות השנייה בעייתית מאחר והיציאה מהכפר ארוכה ביותר.

למעשה שביל הסנהדרין נחנך אך סימונו

טרם הושלם (נכון ל-08-2018), ליתר דיוק רק קטעים קצרים ביותר סומנו. סימון שביל הסנהדרין שונה מסימוני השבילים המוכרים ומרכוב מחץ דו ראשי המורכב משלושה צבעים: כחול – אדום – ירוק.

שביל הסנהדרין מבית שערים לאושה מתחיל על הכביש הראשי בישוב בית שערים בצמוד לגן האירועים"שלו". השביל פוסח על שלוש אטרקציות  היסטוריות חשובות ביותר המצויות בישוב בית שערים.

המלצתי בטרם תתחילו בהליכה על שביל הסנהדרין תבקרו בשלושת האתרים: אנדרטת השומר אלכסנדר זייד הנמצאת בסמוך לגן הלאומי בית שערים.

גן לאומי בית שערים ששימש כנקרופוליס גדול מימדים ומפואר ביותר בתקופת המשנה, ולא לפסוח על קברו של רבי יהודה הנשיא שפעל ונקבר במקום ושימש כנשיא הסנהדרין.

האתר השלישי הינו בית הכנסת העתיק בבית שערים המצוי על כביש הגישה לשני האתרים שנזכרו לעי"ל.

סיפור דרך

הכניסה לשביל מסומנת על אבן דרך ועליה מספר סימונים: שביל אופניים, שביל יזרעאל וכן שביל הסנהדרין.

נכנסים לחורשה במגמת עלייה קלה. בחלוף עשרות מטרים מצוי בית הקברות של השומר, מומלץ לבקר בו ולחוש את משק כנפי ההיסטוריה.

השביל ממשיך לעבר מצפה ברק שנבט ממנו נוף פנורמי. השביל ממשיך בינות לחורש ים תיכוני המורכב מעצי אלון התבור, אלת המסטיק ואורנים, הדרך במקטע זה מסומנת הייטב והסימנים מצויים בכל 30 -40 מטר.

סימון שבילים

מתחילת המסלול ועד לגן לזכר אילן גבאי מרחק של כשני ק"מ הסימן ברור וצפוף ולא ניתן לאבדו. עם הגיעכם לגן אילן גבאי הסימון של שביל הסנהדרין מסתיים ולמעשה לא ניתן לדעת נכון לעכשיו כיצד להמשיך.

האחראי והיוזם של שביל הסנהדרין, הארכיאולוג  מרשות העתיקות יאיר עמיצור הבטיח שהסימון יושלם עד לאוקטובר הקרוב, התאזרו בסבלנות 🙂

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות