אודות הטיול בעבדת ובעין עבדת

עבדת ועין עבדת – קניון עין עבדת גוזר את שמו מן המעיין שבערוצו וזה קרוי על שם העיר הנבטית הסמוכה 'עבדת' שהיתה בירת הממלכה הנבטית בשלהי התקופה הרומית והביזנטית.

הקניון מתחתר בשוליים הצפון-מזרחיים של רמת עבדת הנמשכת משדה בוקר ועד לרמון, ועשויה הרי שולחן. חלקו העליון של נחל צין, היה בעבר יובל צנוע יחסית של נחל הבשור שהתפתל צפונה על גבי הרמה.

בעקבות היווצרות השבר הסורי אפריקאי התחתר הערוץ העמוק של הצין באגרסיוויות מערבה, יצר קניון עמוק ומרשים, עד שפגע בערוץ הגבוה ו'גנב' את המים לנחל הבשור. במעבר דרמתי זה בין ערוץ מתון ובקעה מרשימה נמצא קניון עין עבדת. שוליו עשויים קירטון בהיר ובהם שכבות דקות של אבני צור כהות.

מן המבואה עובר השביל במפתח רחב יחסית של הנחל. שם נוכל לשבת בצלה של אלה אטלנטית ענקית, עץ נדיר במדבר, שריד לחורש שהיה כאן בתקופה שהאקלים היה הרבה יותר קריר וגשום. השביל ממשיך על סלעי הקירטון החלקלקים, וחוצה את הזרימה הקלושה בערוץ.

נוכל למנות כאן צומח מדברי אפייני כדוגמת היפרוק, הרותם, והמלוח שבין שורשיו מתחפרים פסמונים שחלקם אינם פוחדים מן המטיילים. לעומתם נראה כאן צמחיית נחלים אפיינית הכוללת את הקנה העבקנה והסוף. על המצוקים מטפסים יעלים. ובאוויר מלווים אותנו עורבים חומי עורף, שחור זנב מדברי וטריסטרמיות.

עד מהרה נגיע אל הגב הגדול (סגור כרגע למטיילים), הוסדר כאן מעבר מעל הערוץ. בנקיק ישנה בריכה הניזונה ממי המעיין. בין צמחי הסוף נחבאות סופיות – ברווזים שחורים קצרי מקור, ובמים ניתן לראות סרטנים ואת חילזון שחריר הנחלים. מפינה זו נשוב אחורנית ונטפס במדרגות חצובות אל חלקו העליון של הנחל.

כאן עובר השביל בתעלת הטיה, ומומלץ להישאר צמודים למצוק. נלך על הבמה ונחצה את הערוץ, פעם בדילוגים ופעם באמצעות גשרון עץ נמוך. כאן נוכל לשבת בצל חורש צפצפות הפרת, גם הן נדירות כאן במדבר. מכאן מטפס השביל בחדות במעלה של מדרגות וסולמות שאינו דורש כישורי טיפוס מיוחדים.

לפני הסולמות נוכל לפנות ימינה בשביל גישה קצר ולהתרשם ממערות של נזירים שחיו כאן בתקופה הביזנטית. לאחר עוד מאמץ קטן נגיע למישור של לרמת עבדת, שם נוכל לצפות אל הנחל. בצד ימין נראה שרידים של מצד נבטי קטן שהותקן כאן כדי לשמור על מקורות המים. כאן גם מסתיים המסלול.

מי שהעליה קשה לו יכול ללכת בקניון עד הנקיק ולשוב על עקבותי. בכל מקרה, העליה נסגרת כשעה לפני סגירת השמורה.