אודות הטיול בנחלים רום ויזרח

נחל רום – נחל יזרח

מסלול ההליכה המומלץ עובר בין שני הנחלים ומחבר בינהם. המסלול מסומן בסימון שבילים שחור. את המסלול אני ממליץ לבצע בעלייה (כמו כמעט כל מסלול טיולים אחר).

המסלול בהיבט דרגת הקושי נחלק לשניים: נחל רום הינה אתגרי מעט ומהמטייל תדרש יכולת להליכה על בולדרים, וידרש לטיפוס על בולדרים ומצוקים באופן מסויים (המסלול אינו מסוכן למטייל בעל יכולת סבירות). ההליכה בנחל יזרח נוחה ופשוטה.

תחילת המסלול

המסלול מתחיל על כביש המלונותשל ים המלח וסימונו שחור. ההליכה בערוץ נוחה ועד שעוברים במעבר תחתי מתחת לכביש מס' 90. תוואי הדרך בהתחלה נוח וככול שמתקרבים לחלק הקניוני המסלול זרוע בסלעים ואבנים. בחלוף כ-1 ק"מ מצוי עץ שיטה גדול ממדים המתאים לעצירה, בהמשך ימצאו עוד מספר עצי שיטים.

הקטע הקניוני אורכו כ-800 מטר, ההליכה בו מאומצת ובחלק מהמעברים מעט מורכבת ונדרשת יכולת טיפוס סבירה.

היציאה מהקניון בעלייה קצרה.  השביל ממשיך על הרכס וחוזר שוב לערוץ בתוואי נוח. כעבור כמאתיים מטר השביל פונה מערבה ועולה לעבר רמתו של הר יזרח בעלייה מתונה.

מרמתו של הר יזרח ישנה תצפית לעבר ים המלח. השביל ממשיך על הרכס בדרך נוחה. בחלוף כחצי ק"מ מגיעים לירידה הראשונה מבין השתיים:

בירידה נוחה על שביל רחב יחסית. הירידה השנייה נמצאת כעבור כ-600 מטר והיא תלולה יחסית ועל שביל צר, ירידה קצרה של כ-80 מטר. בסוף הירידה מגיעים לערוצו של נחל יזרח.

ההליכה בנחל יזרח

ההליכה בנחל יזרח קלה בהרבה מההליכה בנחל רום. קירות הנחל מוקפים בתצורת חוואר הלשון היוצרת פסלים ומונומנטים מרהיבים ביופיים. לאורך הקירות ניתן לראות תלכידי נחלים (קונגלומרטים).

הליכה של כ-1.5 ק"מ תביא את ההולך למערת פעמון מרהיבה ביופייה שנוצרה בתוך תצורת חוואר הלשון. מערה המזכירה את ה"ארמון" מנחל ורדית.

מהמערה התוואי ממשיך בערוץ ובהליכה נוחה כשלאורכו פזורות טירות, מגדלי וצריחים מחוואר הלשון, מרחק של כ-800  מטר.  המסלול מסתיים בערוצו של נחל זהר ומפגש שבילים: שחור – כחול – ירוק.

מנקודה זו למטייל ישנן ארבע חלופות לסיים את המסלול.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

אפשרויות טיול בנחל רום – נחל יזרח

ארבע אפשרויות עומדות בפני המטייל בנחלים רום ויזרח. הצעתי כפי שציינתי לבצע את המסלול בעלייה.

  • הליכה מאזור המלונות ועד למפגש השבילים שחור – כחול – ירוק, לעלות מערבה עם ס"ש כחול לעבר כביש מס' 31, הליכה נוחה ברובה על דרך עפר רחבה, אך העלייה תלולה וארוכה, מאריכה את החלופה השנייה ב-1.3 ק"מ.
  • הליכה מאזור המלונות ועד למפגש השבילים שחור – כחול – ירוק, לעלות מערבה ודרומה עם ס"ש ירוק לעבר כביש מס' 31, הליכה תלולה ברובה אך קצרה מהחלופה הקודמת. אורך המסלול כ-8 ק"מ
  • הליכה מאזור המלונות ועד למפגש השבילים שחור – כחול – ירוק, לפנות מזרחה עם ס"ש כחול על דרך העפר הרחבה ועד לכביש מס' 90. תוספת של כ-4.5 ק"מ ותעמיד את המסלול על כ-12.5 ק"מ.
  • הליכה מאזור המלונות ועד למפגש השבילים שחור – כחול – ירוק, לפנות מזרחה עם ס"ש כחול על דרך העפר הרחבה, במפגש עם סימון השבילים הירוק לפנות בערוץ ימינה ולבצע את המסלול בנחל זהר. המסלול מסתיים בתחנת הדלק הסמוכה לצומת זהר. אורך המסלול יהיה כ- 11 ק"מ.
  • לקבוצות שאינו אתגריות, מומלץ לסיים את המסלול במצד זהר ואו להשאיר מכוניות במקום לפני תחילת המסלול או להזמין הקפצה.

תלכיד הנחלים – קונגלומרט

תלכיד הנחלים הוא שמה של תופעה בו רואים גושי אבנים, חלוקי נחל מאוגדים ונדמה שהודבקו בעזרת בטון. התלכיד נוצר בסביבה יבשתית קדומה, בערוץ נחל שמים זרמו בו בעוצמה רבה וסחפו איתם את כל הנקרה בדרכם. הסחף התלכד עם הבוץ, והטין וקיבלנו "גוש" המכיל את אבני הסחף בתוכו.

את ההתצורה תפגשו במהלך הטיול נחל רום – נחל יזרח.

תצורת חוואר הלשון

חוואר הלשון הינו שריד מתקופת ימת הלשון. ימת הלשון הייתה ראשיתו של מפרץ סדום שנוצר מחיבור ים תיכון דרך עמק יזרעאל, כיסה את בקעת הירדן והסתיימה בערבה. הימה הרבידה חומר דק גרגר בצבע אפור לבנבן – ארוגוניט. החומר הורבד לאורך התקופות ולאורך השנים וכל תקופה יצרה שכבה מובדלת.

השכבות הכהות נוצרו משחיקה יבשתית של המסלע התקבל חומר דטריטי אפרפר. כתוצאה מרעידות האדמה התערבלו חלק מהשכבות ואו נוצרו קימוטים.