אודות שביל מים אל ימה

שביל מים לים קיבל את שמו בטעות, השביל היה אמור להקרא שביל מים אל ימה, או שביל מים אל אגם. כפי שידוע לכל הכנרת איננה ים, הכנרת הינה ימה או אגם.

שביל מים אל ים אינו מסומן בסימון שבילים יעודי כי אם מורכב ממספר שבילים קיימים המחוברים בינהם. מכאן על המטייל לדעת זאת מראש ולא לחפש את השביל היעודי מחד ומאידך לדעת על אילו סימוני שבילים קיימים עליו ללכת.

השביל אורכו כ-70 ק"מ, המקטע הראשון של שביל מים אל ים – מחוף אכזיב למונפורט, עובר לאורכו של נחל כזיב. השביל כולו ממשיך ועובר לאורכו של נחל עמוד ובכך למעשה "רוכב" גם על שביל ישראל.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

אודות המסלול

המקטע הראשון של שביל מים אל ים מחוף אכזיב למונפורט מוגדר בדרגת קושי קלה עד בינונית באם בוחרים לעלות למונפורט. המלצתי לא לפסוח על האטרקציות הנמצאות בסמוך לתוואי השביל והמונפורט הינו אחד האתרים החשובים שכדאי לבקר בהם. באם בחרתם לסיים את המסלול במצודת אבירים, המסלול יארך למעלה מ-20 ק"מ. כמו כן תחמיצו את מבצר המונפורט ולא לתוכלו להנות מנחל כזיב ומה שהוא מזמן למטייל.

המסלול מתחיל בגשר הזיו הנמצא בסמוך לגן לאומי אכזיב. הגשר שפוצץ בליל הגשרים ביום ה-16-06-1946. חלקו הראשון של שביל מים אל ים מחוף אכזיב למצפה אבירים אינו מסומן כלל! ההליכה בחלקו זה של השביל מתבצעת על דרכי עפר נוחות וקלות להליכה העוברות בשטחים חקלאים (מטעי בננות ואבוקדו). המלצתי ללכת על דרך העפר הנמצאת בצמוד ומדרום לנחל כזיב, במהלך ההליכה דרך העפר נחסמת בשל המטעים. במקרים אלו נדרש לפנות דרומה עד לדרך העפר ואו כביש הגישה הקרוב.  יש להמשיך בהליכה מזרחה עד לנקודה בה אפשר שוב לפנות צפונה ולהתחבר לדרך העפר המקבילה לערוץ נחל כזיב שוב.

ההליכה בקטע זה נמכשת על פני כ-6 ק"מ לערך. קטע זה מסתיים בהגעכם לכביש מס' 70. על כביש מס' 70 פונים דרומה (ימינה) מרחק של כמאה מטר עד לצומת הקרובה ובה פונים שמאלה. מנקודה זו הולכים על גבי הכביש כ-1.5 ק"מ עד לפנייה ימינה לכביש שירות משובש וסימון שבילים ירוק בפתחו. מנקודה זו ועד הכניסה לעין חרדלית הולכים בשולי הדרך כ-1.5 ק"מ נוספים.

מעין חרדלית למונפורט

בעין חרדלית בריכת המים הראשונה שתפגשו בערוץ והנמצאת מימין ישנן שתי אפשרויות: ללכת בתוך הערץ – מסלול רטוב. אפשרות שנייה לחצות את הערוץ ולפנות ימינה עם ס"ש הירוק. הם יפגשו בהמשך בגשר האירי. מנקודה זו השביל ממשיך על דרך עפר נוחה ורחבה. בהמשך הוא חולף ליד הצינור המספק מים לנחל במהלך הקיץ, מקום מומלץ לעצירה.

הדרך ממשיכה עד לתחתנת השאיבה ובשוליה הופכת לשביל מטיילים, הליכה של מספר עשרות מטרים, בסופם מגיעים לשער רכב, לאחריו הדרך הופכת לדרך עפר רחבה ונוחה להליכה. דרך יפה העוברת בינות לחורש טיפוסי המורכב מ: אלונים, אלות, ער אציל ודולב מזרחי.

בהמשך הדרך חוצים את הערוץ ועולים לגדה השניה, במקום ניצב עץ ברוש גדול מימדים ומרשים ביותר. מנקודה זו השביל פונה שמאלה. המלצתי לעלות למבצר המונפורט. המבצר שנבנה במאה ה-12 ע"י המסדר הצלבני הטבטוני. ניתן לעלות בשתי דרכים: בדרך העפר שנראת ממול בתוך החורש ואינה מסומנת, לאחר כ-1.5 ק"מ מתחברת לס"ש אדום ואיתו מעפילים למצודה. אפשרות שנייה היא להמשיך עם הס"ש הירוק ולפגוש את ס"ש האדום ולעלות איתו לעבר המצודה. העלייה באמצעות השביל המסומן אדום קצרה ונמשכת כ-1 ק"מ, אך תלולה וברובה על שביל מטיילים.

במקטע הראשון של שביל מים אל ים מחוף אכזיב למונפורט.