אודות החג

על מנת להבין מושג זה טוב יותר, ראוי שנתוודע לפרק בנצרות המכונה 'השבוע הקדוש'. כפי שנמסר בארבע הבשורות הנצריות (הבשורה עפ"י מתי, מרקוס, לוקס, יוחנן) המכונות גם האוונגליונים.
 
כל פעלו של ישוע, כמשיח הנצרים מצטמצם לשלוש שנים, המתחילות בטבילתו והתגלותו בגיל 30, ומסתיימות בצליבתו בגיל 33. במשך 3 שנים אלה, פועל ישוע, מטיף ועושה ניסים ב'ארץ הגליל', בעיקר בחלק המערבי של הכנרת. כיוון שהשלטון הרומאי עויין אותו הוא נמנע ממעבר בערים מרכזיות, ופעלו מתרכז בכפרי דייגים שקטים.
 
כל שרשרת האירועים הדרמתיים המתרחשים בירושלים, שהתוו במהלך ההיסטוריה את 'הגיאוגרפיה הקדושה', זו שהופכת את ירושלים למשמעותית כל כך עבור הנצרים, כל האירועים הללו מסתכמים בשבוע אחד – השבוע האחרון לחייו.
 
ישוע יגיע לירושלים מתוך התרסה, ובמודעות שהוא עומד לפעול בצורה מוחצנת, שתעורר עליו את חמת היהודים והרומאים, והוא יודע שהוא עתיד להימסר ולהיצלב. שבוע זה נקרא 'השבוע הקדוש', והוא מחושב בנצרות על פי מילוי הירח סביב ה-20 במרץ, ומתחיל תמיד ביום א' בשבוע.
 
האירוע הפותח את השבוע הקדוש הוא 'יום ראשון של כפות התמרים' או 'יום ראשון של הדקלים'. בו, על פי כל ארבע הבשורות, נכנס ישוע לירושלים.
 
הוא נכנס לעיר ממזרח, מכיוון הר הזיתים (בית-עניא, אלעזריה) כשהוא רכוב על חמור לבן שאיש לא רכב עליו לפנים. מאמיניו מקבלים את פניו כשהם פורשים לרגליו את בגדיהם (ביוחנן מסופר על כפות תמרים), וקוראים "ברוך הבא בשם ה'".
 
לענפי התמרים משמעות סימבולית, הם מסמלים ניצחון עבור הרומאים, והנחילו את עצמם ללא מעט מטבעות שהוטבעו ביהודה במהלך המרד הגדול ומרד בר-כוכבא.
 
בכך שחמורו של ישוע רומס את כפות התמרים, יש רמז ל'מלכות שמים' המיוצגת על ידי ישוע הרומסת את 'מלכות רומא'. במהלך התהלוכה קראו מאמיניו גם תפילת 'הושע-נא במרומים', שנטבעה בלאטינית בעברית כ-Hossana.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

מהלך הטקס

תהלוכת כפות התמרים הנקראת יום ראשון של הדקלים – יום ראשון של כפות התמרים, הנחוגה על ידי העדה היוונית אורתודוכסית מתקיימת כל שנה במוצ"ש!

קהל המאמינים מתחיל להתקבץ בכנסיית בית פאגי האורתודוכסית הנמצאת בסמוך לכנסיית בית פאגי הקתולית (הכנסייה נמצאת בראש הגבעה) החל מהשעה 17:00.

המאמינים מתקבצים במתחם הכנסייה ומבקרים בתוכה. כל מאמין נושא כף תמרים המעוטרים בצלבים קטנים הקלועים אף הם מכפות תמרים.

בשעה 18:30 פעמוני הכנסייה מצלצלים במהלך כשתי דקות ומספר דקות לאחר מכן יוצאת התהלוכה שבראשה הבישוף והכמרים הנושאים את האיקונה, לפניהם צועד המשמר המלווה ולאחריה מצטרפים ההמונים.

התהלוכה נעה במהירות מסחררת על סף ריצה ממש!. במהלך התהלוכה ישנן שלוש עצירות למזמורים קצרים: האחת בסוף העלייה סמוך למסגד כנסיית העלייה באטור, השניה בצומת ליד קבר מרים, השלישית מול הכנסייה היוונית אורתודוכסית בעלייה לעבר שער האריות.

התהלוכה מסתיימת עם הגעת קהל המאמינים לכנסיית  הולדת מרים הבתולה הצמודה לכנסיית סנטה אנה. בסביבות השעה 19:10.

המכובדים נכנסים לכנסייה לתפילה של מספר דקות ולהצבת האיקונה בעטרה על הקיר הצפוני של הכנסייה. בתום התפילה עוזבים אנשי הדת את הכנסייה והמאמינים נכנסים ועוברים על פני האיקונה ומנשקים אותה.

מידע חשוב

העולם הנוצרי נחלק לשניים: קתולים ואורתודוכסים, חשוב ביותר לבדוק באם קיימת חפיפה בין מועדי החגים בין העדות השונות (לא תמיד הם חופפים).

יום ראשון של הדקלים – האורתודוכסי

הטקס מתנהל בדומה לעולם הקתולי ומתחיל בבית פאגי האורתודוכסי, כנסייה זו נמצאת מזרחית לבית פאגי הקתולית. התהלוכה יוצאת בשעה 17:00 והמאמינים נושאים כפות תמרים קלועות ואיקונות והתהלוכה מגיעה לכנסיית סנטה אנא.