תוכנית סיור זבח הפסח השומרוני – 22-04-2024

  • 14:00 מפגש בכניסה להר ברכה
  • 16:00 – 14:15 סיור קצר בכפר והרצאת מבוא על העדה השומרונית.
  • 16:45 – 16:00 תצפית על שכם ממצפור יוסף.
  • 17:15 התמקמות לתחילת הטקס

הזמנת ארוחה המדמה את זבח הפסח השומרוני 

השומרונים המקריבים את זבח הפסח כפי שנכתב בתורה, לאחר השחיטה הכבשים מוכנסות לבורות גדולים לצלייה ארוכה ואיטית ולאחר הן מוצאות מהבורות וכל משפחה נוטלת את הכבש  לביתה.

אני אקיים ארוחה המדמה את זבח הפסח, הכבש יצלה מבעוד מועד ואנו נצפה בהוצאתו מהבור, לאחר מכן נקיים ארוחה במעיין סמוך ובסיומה נקיים שיחה עם הכהן השומרוני.

עלות הארוחה למשתתף 250 ש"ח

  • מיועד לקבוצות בלבד, בהזמנה ובתאום מראש ולא בפסח השומרוני!

אודות החג

מצטרפים לזבח הפסח של העדה השומרנית המקיימת את החג והטקסים על פי מסורתם הקדומה המיוחסת לחוקי התורה.

ההגעה לסיור הינה באופן עצמאי ונפגשים בכניסה להר ברכה. מהמחסום הצהלי המצוי במקום נדרשת הליכה קלה של כ-1.5 ק"מ.

הטקס מתחיל כ-3/4 שעה בטרם השקיעה. אל רחבת הטקס מתקבצים כל ראשי המשפחות ולכל משפחה טלה הממתין עם עדר הטלאים. ניתן לראות את הילדים משתובבים עם הטלאים ואף רוכבים עליהם.

הטקס מתקיים במתחם שעל פי המסורת השומרונית משמש אותם מיני אז. הטקס מתחיל בתפילה משותפת אותה מוביל הכהן הגדול של העדה. כשמגיעה השעה (נראים שלושה כוכבים) הכהן הגדול מקריא את הפסוקים המתארים את הקרבת זבח הפסח (שמות י"ב), עם הגיעו לפסוק: "וְשָׁחֲטוּ אֹתוֹ כֹּל קְהַל עֲדַת יִשְׂרָאֵל בֵּין הָעַרְבָּיִם".

משפט זה נותן האות ואז הכבשים נשחטים באחת ובאותה הדקה.  לאחר השחיטה מתחיל תהליך הכנתם; הפשטת העור וניקוי הקרביים, ולאחר מכן שיפודם על שיפודי עץ ארוכים. בתום תהליך ההכנה הם מוכנסים לבורות שהוכנו מבעוד מועד לצלייה של כ-3 שעות.

הבורות הוכנו והעצים הובערו בתוכם יום קודם, לאחר הכנסת השיפודים הבורות נסגרים ברשתות ברזל, מכוסים ביריעות שק, ומכוסים באדמה. האש נותרת ללא חמצן, והכבשים נצלות לאיטן. בתום תהליך הצלייה, נפתחים הבורות וכל משפחה מקבלת את הכבש שלה ופורשת לסעודה בביתה.

הארוחה מתבצעת בישיבה על הרצפה ובתום הארוחה כל השאריות מוחזרות לאתר לשם שריפתם המוחלטת.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות