מים וחקלאות
לאורכה של המסילה הוקמו כפרים וכפרונים שבחלקם התבססו על חקלאות. לצורך החקלאות והקיום ניצלו הטורקים את המעיינות המקומיים שנבעו במרחב לשימושם. המעיינות נתפסו והנביעות נבעו לבורות מים שהוקמו מעליהם.
בורות המים נבנו כבריכות עגולות, מלבנים שאותם אטמו ובכדי להגן על המים מהתאדות ומתעפשות. בחלק מהמקרים נבנו בתוך מבני בטון מקורים וסגורים.
הבאר הנוכחית היא למעשה בור שנבנה מעל המעיין. הבאר הינה אחת ממספר בארות שנבנו לאורכה של מסילת הרכבת הטורקית.
הבאר הטורקית כיום
הבאר נמצאת בתוך מבנה דו קומתי. קוטרה כ-3 מטר ועומקה על פי הסברה כ-6 מטרים. בצמוד אליה ניתן להבחין בשרידי משאבת הדיזל שפעלה לשאיבת המים.
המקום משמש כמקווה טהרה לתושבי הסביבה, גם אם אינו נקי תמיד. הירידה אליו באמצעות חבל בגובה של כ-3-4 מטרים. מפלס המים משתנה בהתאם לעונות השנה.
בחלקו הצפון מערבי של הבאר, בתוך המים ובאופן אופקי מצויות שתי קורות ברזל. הואיל ואין סולם מסודר היורד למים, העלייה מתבצעת בכוח ידיים בלבד.
הגעה לבאר הטורקית
בנסיעה על כביש מס' 38 מצפון לדרום, חולפים על פני העיר בית שמש ועל פני אזור התעשייה הנמצא מימין. בצד שמאל ישנה פניה לדרך עפר. צאו ביציאה הזו וכעבור עשרות מטרים תראו פיצול של דרכי העפר.
יש לפנות ימינה על דרך העפר. בתחילה הדרך עוברת בשדה בור ובמהרה הדרך חולפת בצמוד לכרם זיתים הנמצא מימינכם. נסיעה קצרה של כמה מאות מטרים ובית המעיין ימצא מימינכם..
השאר תגובה