אודות הסיור

מרים אם ישוע על פי המסורת הנוצרית לא נפטרה, כי אם נרדמה ועלתה לשמיים. את החג החלו לחגוג החל משנת 1950, בעקבות החלטת האפיפיור פיוס ה-12.

העולם הנוצרי הנחלק לשניים: קתולי ואורתודוכסי, חוגגים בשני מועדים שונים. העולם הקתולי חוגג בין התאריכים 14-15/08, ואילו העולם האורתודוכסי חוגג ב-25-08 וכן ב-28-08.

הקתולים בארץ החלו לחגוג חג זה החל משנת 2011. במהלך הטקס הנערך בגן של כנסיית גת שמנים, נקראים פסוקים מהברית החדשה,מתקיימת תפילה, ומושרים מזמורים.

בתום הטקס יוצא קהל המאמינים, ומקיף את הגן בתהלוכה עם נרות, וצועדים לאחר פסל הבתולה. בסיום התהלוכה, נכנס הקהל לכנסיית גת שמנים, בכנסייה ניצב פסל גדול של מרים, המוקף בנשים הנושאות לפידים. הקהל פותח בתפילה לאור נרות, ובסיומה מסתיים הטקס.

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

טקסי העולם האורתודוכסי

העולם האורתודוכסי חוגג את החג במספר ימים ובתאריכים קבועים.

ביום ה-25-08, מתקבץ קהל המאמינים החל מהשעה 04:00 לפנות בוקר במנזר גת שמנים, הנמצא בצמוד לרחבת כנסיית הקבר. המאמינים פוקדים את כנסיית המנזר בה נמצאת דמותה (האיקונה) של מרים המונחת בארון זכוכית לצד אבנים יקרות ותכשיטי זהב. לקול צילצול פעמונים בסביבות השעה 05:20, יוצא אב המנזר, שהאיקונה של מרים תלויה על צווארו. התהלוכה נעה לעבר קבר מרים הנמצא בנחל קדרון. את התהלוכה מובילים הנזירים לקול שירת מזמורים וקטעי תפילה. הקהל המורכב בעיקר מנשים, נושא נרות, ומלווה את התהלוכה, בשירים ופיוטים. הנשים נושאות הנרות ואגדי ריחן (בזליקום), חלקן יחפות, יוצרות שתי שורות שדרכן עוברים הנזרים ואב המנזר הנושא את האיקונה.

התהלוכה עוברת לאורך הויאה דולורזה, עד ליציאתה את שער האריות עם עלות השחר. ומגיעה לקבר מרים. אב המנזר מניח את האיקונה על דוכן מיוחד הניצב מאחורי הקבר. קהל המאמינים נכנס לקבר, מדליק מאות נרות על המדרגות המובילות לקבר, ועל עמדות יעודיות. המאמינים זוחל מתחת לדוכן, נכנס לתוך האדיקולה, מנשקים את האיקונה, ויוצאות החוצה.

הטקס מסתיים בשעה 07:00 לערך.

חג עליית מרים (Assumption of Mary)

מרים לא מתה, כי אם נרדמה. מרים נרדמה בהר ציון, כנסיית הדור מציון הוקמה להנצחת האירוע. נשמתה של מרים עלתה השמיימה לאחר הרדמותה. בהגיע נשמתה לשמיים היא התאחדה עם גופה, ומאז היא יושבת לימין בנה ישוע, על כסא המלכות.

ביום ה-28-08 חוגגים העדות המזרחיות את הרדמותה של מרים בקברה הנמצא בנחל קדרון.

טקסי העדות מתקיימים בזה אחר זה, והטקס  האורתודוכסי הוא הגדול, הראשון, ורב המשתתפים. בדומה להגעת קהל המאמינים ביום ה-25-08, המאמינים זוחלים לתוך האדיקולה, מנשקים את האיקונה, ומדליקים נרות על מדרגות הכנסייה. עיקר הטקס הוא ברוך הלחם המבורך.