אודות המסלול

מסלול קל ביותר ומישורי. המסלול חשוף לשמש ויש להביא זאת בחשבון בעת קיום הטיול. הסימונים טובים מאוד לאורך הדרך למעט הנקודות החשבות באמת, ברוב הפניות סימוני השבילים אינם נמצאים כלל או מסומנים לא טוב וקל מאוד להחמיץ את הפניות. אורך המסלול כ-17.5 ק"מ, זמן הליכה נטו 04:45 שעות.

מומלץ להחנות את כלי הרכב בבריכות הדגים הנמצאים בעורפו של קיבוץ טירת צבי.

השביל מתחיל לפני שער הכניסה לכפר רופין ופונה ימינה (מערבה) בהמשך השביל פונה ימינה. כעבור כ-1.7 ק"מ השביל פונה ימינה בצמוד לבריכת מים גדולת מימדים הנקראת בריכת אבוקה, או בטעות מכונה עין צמד (עין מוסיל). את המקום פוקדים מטיילים ואף שוחים בתוכה. המים נקיים ואינם מזוהמים.

כעבור כ-2 ק"מ מגיעים לאנדרטה לזכר הקיבוץ שחדל להתקיים – אבוקה. האנדרטה נקראת יד לאבוקה. אבוקה היה קיבוץ בעמק בית שאן שהתקיים בין השנים 1941 – 1952 וחדל להתקיים בשל סיכסוכים פנימיים. התנועה הקיבוצית שפרוק קיבוץ בשל בעיות פנימיות הינה כתם עבורה, די מסתירה ואו מעלימה את סיפורו של הקיבוץ.

בחלוף שני ק"מ נוספים מגיעים לבריכה קטנה המקבלת את מימיה מצינור גדול, זוהי עין צמד, או עין מוסיל. המים נשאבים להשקייה, המים אינם מזוהמים אך לא ניתן לקבוע דבר מעבר לכך.

בחלוף שני ק"מ נוספים מגיעים לסוכת תצפית לצפרים המתצפתת על מאגר גדול. המקום מתוחזק  מעת לעת, יתכן ובזמנים מסויימים הליכלוך והעזובה שולטים. מהמקום התצפית מרהיבה באם מצויות ציפורים במאגר.

בחלוף 9 ק"מ מנקודת ההתחלה השביל מגיע לתחנת ההטבעה של כפר רופין. במקום ניתן לראות את הרנוג השיטים הממית את עצי השיזף המצוי ואת עצי השיטים שבאזור.

כעבור 900 מטר השביל פונה בחדות שמאלה, אין סימון בשטח והמעבר הינו דרך שער צר שהשיחים הולכים וחוסמים אותו. המעבר די בעייתי (12-2016) להערכתי לאחר החורף הקרוב המעבר יהיה בלתי אפשרי.

בחלוף 1.3 ק"מ מגיעים לתל מלוח ולמוצב כלב הנמצא עליו. הכניסה למוצב הינה חופשית ובמקום שירותים וברזי מים. לא ניתן לבקר בתעלות המוצב וניתן לתאם ביקור עם כפר רופין המתחזק את המקום. מומלץ לעלות בשוחת הבטון לראש התל וממנו נשקפת תצפית מרהיבה לעבר גאון הירד, ולעבר ירדן.

השביל ממשיך במקביל לדרך הגישה למוצב ומערבית לו. הליכה קצרה והשביל מעפיל מערבה לעבר בריכות הדגים. המלצתי להמשיך על דרך העפר והכביש המשובש מטה לעבר גדר המערכת הישנה. דרך זו מאריכה את המסלול אך הנוף מרהיב.

כעבור כ-1 ק"מ מגיעים לתצפית אזורית נוספת הנקראת מצפור גאון הירדן.

מתל מלוח ועד לנקודת המפגש עם שביל עמק המעיינות ההליכה נמשכת על פני כ-2 ק"מ. נקודת המפגש נמצאת ליד אחת הבריכות והשביל פונה שמאלה ומערבה דרך השדות לעבר מטעי התמרים.

בחלוף שני ק"מ נוספים השביל חולף בצמוד למאגר מים יפה, ובמרחק של כ-150 מטר מצד ימין נמצא מעין הנקרא עין מרים. ניתן להתרחץ במעיין, ובמקום נמצאת סככה לנוחות המטיילים ושולחנות קק"ל. השביל פונה בצמוד למעיין שמאלה וממשיך לעבר בריכות הדגים של קיבוץ טירת צבי ועד לנקודת הסיום של המקטע של שביל עמק המעיינות מכפר רופין לטירת צבי.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות