אודות המסלול

המסלול ממצפה מודיעין ללטרון קטע מס' 26 בשביל ישראל,  תחילתו ביער בן שמן. מומלץ לבקר בפאגודה התאילנדית הנמצאת בסמוך. המשכו באזור הלוגיסטי במודעין. לקראת סוף המסלול ישנם מספר ק"מ בו התוואי עובר בצמוד לכביש מס' 1 בשולי השטחים החקלאיים.

 

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

הפגודה התאילנדית

למטיילים ביער בן שמן ממתינה הפתעה נעימה: בלב החורש על גבעה עגלגלה, ניצב בית תפילה תאילנדי.

זהו מבנה פתוח בתבנית ריבועית, המקורה בגג משופע העשוי שני שלבים: שוליים בעלי שיפוע מתון ומעליהם מתנשאת פירמידה חדה. מקצועות הפירמידה מעוטרות, ועל פיאותיה מתנוססים סמלים מקודשים למסורת התאילנדית.

המבנה זכה מין הסתם לכינוי 'הפגודה התאילנדית', למרות שספק אם הוא עונה להגדרה. הכינוי הרשמי: ביתן הידידות ישראל – תאילנד, אולי הולם יותר.

מלך תאילנד

המבנה הוקם ביזמתו ובתרומתו של מלך תאילנד בומביל אדולייד. אדולייד עלה על כס המלכות בשנת 1948, כך שבשנת 1998, חגג חמישים למלכותו כמעט בצמידות תאריך ליום העצמאות החמישים למדינה. כאות של הוקרה ואחווה, תרם אדולייד את המבנה כסמל של ידידות בין שני העמים.

המבנה עשוי עץ ושיש ובמסורת התאילנדית הוא משמש להתייחדות של שמחה, תפילה רעות ותקווה. המבקרים מוזמנים ליהנות מהאווירה הפסטורלית ומנופי השפלה הירוקים הנשקפים מן האתר.

זנב סנונית נאה

זהו הפרפר השני בגדלו בארץ. מכונה גם זנב סנונית נאה והוא אחד המרהיבים בין פרפרי הארץ.

ככל הפרפרים (למעשה כמעט כל החרקים) גם לזנב הסנונית ארבע כנפיים. שתיים פרושות לצדדים ושתיים משוכות לאחור. לשתי הקדמיות שפה קדמית מעוגלת, ושתי האחוריות משוננות. כשהוא עומד ניצבות הכנפיים בפרישה (בניגוד לסדרת הלבנינים שעומדים ברגיל כשכנפיהם מקופלות)  ונראות למי שאינו בקי, כשתי כנפיים בלבד, כאילו האחוריות מאוחות עם הקדמיות.

 

צבעי אזהרה

מה שמושך כל כך את העין הם העיטורים השחורים שנראים כמו צוירו בדיו ביד אומן על הרקע הצהוב הלימוני של הכנפיים.  מאחור בולטים שני השנצים המחודדים המעניקים לזנב הסנונית את שמו, ובסמוך להם סדרת כתמים כחולים שבסופה עיגול אדום בוהק אחד בכל כנף. כתמים הנראים כשתי עיניים מאיימות.

הגם שזנב הסנונית הוא בלתי מזיק בעליל שילוב הצבעים שלו עונה בטבע על הקודים של צבעי אזהרה. מוטת הכנפיים עשויה להגיע לכדי 8 ס"מ ויותר, אורך החדק עד ס"מ וחצי.

זנב הסנונית הצהוב הוא מין אחד מארבעה הקיימים בארץ וניתן לראותו מראשית האביב ועד אמצע הקיץ.

 

מחזור חיים

בשונה מסדרות אחרות של פרפרים, זנב הסנונית אינו "צמוד" לצמח אחד. ומקיים את מחזור חייו על גבי מספר צמחים בייחוד ממשפחת הסוככיים או הפיגמיים. הביצים מוטלות בשלהי הקיץ. יש להן צורת עדשה בקוטר של כ-1.2 מ"מ וצבען חום צהבהב. לאחר חמישה ימים בהם הביצה הולכת ומתכהה בוקעים הזחלים בשלושה מחזורים: באביב, בקיץ ובסתיו.

עם בקיעתם הם  שעירים ושחורים ואורכם מילימטרים ספורים. בשיא גדלם הם מגיעים לאורך 5 ס"מ,  ורחבם קטן מעט מסנטימטר. בתחילה הם מעוטרים בשחור וכתום ובמהלך כחודשיים הופכים ירוקים עם פסי רוחב אליפטיים המשמרים את הקוד שחור כתום – צבעי אזהרה והפעם לא בכדי.

 

חיי הזחל

שכן לזחל ארס הניגר מפיו, וכן מעין מזלג המפריש ארס חריף הקבוע בערפו אותו הוא חולץ כנגד תוקפים הבאים לרוב מלמעלה. המנגנון מציל את הזחל ממיני זוחלים ואף מציפורים.

בתום התקופה הוא מתגלם על גבי סלעים או צמחים. אורך הגולם קצר מאורך הזחל והוא קירח. על פי רוב יאמץ הגולם צבע דומה לסביבת ההתגלמות, מסיבות של הסוואה. שלב הגולם עשוי להימשך בין חודשיים לעשרה. מבין זחלים שנתגלמו ביחד יבקעו חלק רק כעבור שנה – מנגנון שמשמר את המין. שבסופם בוקע הפרפר הבוגר.

 

מיני הפרפר

לזנב הסנונית כ-200 תתי-מין, בעולם כולו והוא אחד הפרפרים החביבים על החוקרים.