אודות המסלול

ההליכה הינה מנקודת הסיום בטיילת ניצה בנתניה. הטיול מוגדר כקל בהיבט של תוואי השטח.  אך ישנם שני פרמטרים שיש להביא בחשבון: א. המסלול חשוף ברובו והחום מקשה על ההליכה. ב. ישנם קטעי הליכה ארוכים על גבי חול, הליכה שאינה קלה ואו נוחה.

מטיילת ניצה השביל יורד לקו הוחף והולך עמו עד למחסום כלי רכב הנמצא בסופו ובפינה השמאלית. לאחר מעבר המחסום עוברים בין המתקנים ובתי והכיכר והשביל פונה מזרחה בחדות.

המלצתי לעזוב את השביל ולהמשיך ישר עם דרך הדקים והנוף הפנורמי לים בעלייה הגדולה. דרך יפה הרבה יותר ובסופה תפגוש את שביל ישראל. בהמשך הדרך ממשיכה על גבי טיילת אחת ארוכה ומרשימה אך יש לה מספר שמות.

השביל עובר בסמוך לאנדרטה שתרמו הרוסים לזכר חיילהם שהשתתפו במלחמת העולם הראשונה; שתי כנפיים של יונה והדגל הרוסי מסמנים אותה. כדאי לבצע סטייה קלה ולבקר במקום.

ההליכה הינה לאורכה של הטיילת ועד סופה. בוצע שינוי בתוואי שאינו ברור ואינו מסומן בשטח, אך המלצתי לא להשקיע זמן בנסיון לפתור את התעלומה. המלצתי היא בסוף הטיילת לפנות שמאלה (מזרחה) ולחצות את שדה בור מימין לבית בודד הנמצא במרכזו, או בין הבתים. לאחר חציית שדה מגיעים לשדרת עצי תמר שבשדרות בן גוריון.

 

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

מפת המסלול

שמורת אירוס הארגמן

הליכה של כמה מאות מטרים, מגיעים לגשר להולכי רגל ולכניסה לשמורת אירוס הארגמן. 

השביל חוצה את שמורת אירוס הארגמן ומגיע לחוף הים.

השביל ממשיך על קו החוף עד לנחל פולג ופונה מזרחה. הליכה לאורך גדת הנחל. עד שחוצים את כביש מס' 2 מתחתיו ובהמשך עוברים על גשרון ומגיעים לשמורת פולג.

ההליכה בשמורה בינות עצים ומטעים. בחורף השביל חולף בתוך ערוץ בלתי עביר ויש להמשיך מערבה בשולי כרם הזיתים ועד לסופו, בנקודה זו יש לפנות דרומה בסוף הכרם נפגוש את השביל שוב. השביל מגיע לחורשה מוצלת ונחמדה עם שולחן אבן, מקום נחמד לעצירה. 

ההליכה כעת הינה בשביל החוצה ביצה קדומה ורכסי כורכר. בחורף המקטע בעייתי למעבר. המשכו בשולי מטע אפרסמונים.

שמורת חוף השרון

בהמשך השביל מסומן על כביש הגישה לישוב יקום, ושביל ישראל  ממשיך במקביל לכביש מס 2', עד למרכז המסחרי. נקודת החצייה מצוייה בגשר הולכי הרגל הנמצא בסמוך למתחם המסחרי של געש. לאחר חציית הכביש נפנה צפונה וכעבור 30 מטר נפנה מערבה ונלך עם השביל בשולי השדות. השביל מגיע לגדר המקיפה את שמורת חוף השרון, פונה שמאלה ומיד עוברים דרך שער (פשפש) ונכנסים לתוכה.

עד למכוניות ההליכה הינה בינות לבתרונות שנוצרו בקרקע החולית, הליכה שאינה קלה לעיתים וחשופה לשמש. בנוסף לעיתים קשה לעקוב אחר הסימונים.

נתניה

ראשיתה של העיר נתניה במאה השבעית לסה"נ. בתחילת אותה מאה כבש עומר בן אל חט'ב את ירושלים בראש הצבא המוסלמי.
 
אחד ממפקדי צבאו נשא את השם ח'אלד. בדרכם לכיבוש ירושלים עברו דרך מישור החוף ושטחים רבים נכבשו על ידיהם. בלב ליבה של העיר נתניה דהיום(ליד תחנת מגן דוד אדום) נמצאים שרידי הכפר המוסלמי הקדום שנקרא על שם אמו של מפקד הצבא ח'לאד, ונושא את שמה אום אל ח'אלד.
 
המקום החליף ידיים, שליטים באו ושליטים הלכו, ריצ'ארד לב ארי עבר במקום והקים תחנת דרכים בתקופה הצלבנית, אף נפוליאון בנשת 1799 עבר במקום.
 

נתניה בעת החדשה

בעת החדשה היית בראשית המאה ה-20 התאגדה "בני בנימין" אגודה שיתופית מיישבת שהמניע המרכזי שהוביל להקמתה, היה עזרה לבני הדור השני של העלייה השנייה להתיישב בארץ. האגודה נקראה בני בנימין ע"ש בנימין רוטשילד וע"ש בנימין הרצל.
 
מעת הקמתה החלה האגודה לגייס משקיעים ובכספים נרכשו שטחים רבים. שטחים אלו הוחכרו למתיישבים תמורת דני חכירה והתחייבות לפרוע את ההלואות. ההחזרים נועדו להשיב את כספי ההשקעה ולהשיא רווח בצידן. המשכה של "בני בנימין" הייתה חברת הנוטע שהפכה לבעלת המניות ולבעלת ההון.
 
באזור אום אל ח'אלד נרכשו למעלה מ-150 דונם בשנת 1926, כל מתיישב קיבל 25 דונם ששימשו אותו לגידול פרדסים. עשרת בתי הקבע הראשונים נבנו בשנת 1930 ובשנת 1932  הוכר הישוב ככפר.
 
אחד מהמשקיעים החשובים באותה עת היה נתן שטראוס. נתן שטראוס ואחיו איזידור השקיעו 1,000 לי"מ באגודה בראשית דרכה. אך בכך לא הסתיים פועלו של נתן שטראוס, זה המשיך לפעול לתרום ולקדם את המפעל ההתיישבותי בארץ. העיר נתניה נקראת על שמו.