אודות המסלול

מחדרה לנתניה קטע מס' 20 בשביל ישראל. מסלול בדרגת קושי קלה למעט מספר ק"מ מועטים בהם הולכים בחול הדיונות שבפארק השרון.

המסלול מתחיל בתחנת הרכבת חדרה מערב, למרות המלצתי לדלג על קטע ההליכה מהאנדרטה לאבשלום פיינברג ועד לתחנת הרכבת.  ההליכה בפארק חדרה, פארק המורכב מעצי איקליפטוס שנותרו מהיער הגדול שנטע בתקופת יבוש הביצות באזור.
 
ההליכה נוחה וקלה במהלך ה-3 ק"מ הראשונים. בהמשך עוזבים את הדרך הנוחה ופונים דרומה לעבר הדיונות. קטע זה בחלקו קשה להליכה בשל החול העמוק. התקופה הנוחה ביותר לבצעו היא לאחר הגשם. בהמשך חוצים חוצים את מסילת הרכבת במעבר תחתי.למתקשים בהליכה שפופה ניתן לחצות מעל, אך חצייה זו אינה בטיחותית.
 
מיד לאחר המעבר מתחיל הקטע הקשה ביותר של המסלול; הליכה של כשני ק"מ בחול העמוק ועד ההגעה לשוליו של פארק נחל אלכסנדר.
 
מנקודה זו השביל ממשיך על דרך הכורכר הנוחה דרומה עד לפנייתו מערבה.

 

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

נחל אלכסנדר וגשר הצבים

למי שזמנו בידו מומלץ  לסטות מהשביל ולהמשיך עם דרך הכורכר כ-700 מטר נוספים, בדרך עוברים מתחת לגשר אך יש להמשיך עד לגשר נחל הצבים. במקום תצפית על בע"ח החיים בנחל וממתינים להאכלה ע"י המבקרים: הצב הרך, נוטריות ושפמנונים. במקום מתקנים לנוחות המבקרים: מדשאות, שירותים ומי שתיה.

לאחר שחוזרים לנקודה בה עזבנו את השביל, השביל ממשיך מערבה בצמוד לגדה הצפונית של נחל אלכסנדר. לצידי הדרך מצויים שולחנות קק"ל ואף ברזי שתייה לכל אורכו.
 

השביל מעפיל  צפונה (עלייה קצרה וקלה) לעבר המבנה המורם מסביבתו – חורבת סאמרה. המקום שימש כנקודת מכס עותומנית, שגבתה מס ממובילי האביטיחים שפעלו במרחב והעבירו את האבטיחים שגודלו באזור לעבר הנמל במכמורת, ומשם למצרים.

שביל ישראל חוצה את כביש מס' 2 במעבר תחתי, ולאחריו ממשיך באזור חולי  ובינות לצמחיית גדות וצמחיית חולות ומגיע לחוף הים. מנקודה זו ההליכה לאורך חוף הים.

חוף הים

החוף הראשון שאליו מגיעים הוא חוף בית ינאי. ניתן לראות  במים את שרידי רציף (המזח) ששימש לעגינת האוניות, בתקופת קום המדינה. בממקום זה עגנה ספינת הנשק אלטלנה, ממנה פורק הנשק, וכאן החל קרב היריות על האונייה שהניסו אותה לעבר חוף תל אביב..

מנקודה זו  ההליכה קלה ונוחה לאורך החוף ועד לסיום המסלול באזור המלונות וטיילת ניצה בנתניה.