אודות המסלול

המסלול מאלון הגליל לקריית טבעון מסלול שמתחיל בחורש, יורד לעבר נחל ציפורי וממשיך בגבעות האלונים המפורסמות.

 

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

טחנת הנזירים

כברוב טחנות הקמח שפעלו בארץ למן התקופה הרומית ועד למחצית המאה העשרים גם כאן יש לנו סט של טחנות קמח קלאסיות, המונעות בכח נפילת המים מגובה. על מנת להשיג את הגובה הנדרש היטו הקדמונים מים מתוך האפיק בנטיה מתונה לאורך אחת מגדות הנהר, עד שהפרש המפלסים בין תעלת ההטיה לערוץ הנחל היה גבוה דיו.
 
אז הובלו המים בתעלת גישה אל ארובה שבראש הטחנה, נפלו בארובה בעצמה רבה והניעו טורבינות (לרוב אופקיות) שגל עץ באורך כ-3 מ' שהיה נעוץ בהן הניע את אבן השכב מעל. טכנולוגיה זו היתה יעילה מאות מונים מן הטחינה הידנית שהיתה נהוגה במשקי הבית במקביל, והפכה את טחנת הקמח למרכז שוקק של חיי הכפר.
 
'טחנת הנזירים' נבנתה בתקופה העותמנית, לפני כ-300 שנה לערך, ונהנתה משפיעתו הנדיבה של עין יבקע. הבונים ניצלו את בריכת המים הרומאית ללכוד את הנביעה ולתעל אותה אל מעל הטחנה. בגלל יחסים רגישים בין הדרוזים והמוסלמים העדיפו בעליי הטחנה הדרוזים לעצב את המקום כמבצר קטן.
 
בסביבות 1850 נמכר המבנה לבני המסדר הכרמליתי היושבים בסטלה מאריס בחיפה ומוחרקה. עיטרו את הכניסה למבנה בסמל המסדר, והותירו אחריהם את השם. עם המעבר לטכנולוגיה חדישה בראשית המאה העשרים נזנחה הטחנה, ועמדה בשממונה במשך המאה העשרים. הגם שהיא עדיין בבעלות הותיקן.

עין יבקוע

שוליו המערביים של הגליל התחתון מתאפיינים בנוף גבעות קירטוני עגלגל, וסלע הקירטון מפורסם בהיותו כמעט בלתי חדיר למים, על כן מפתיע לגלות מעיין איתן, בעל ספיקה מרשימה ששימש מקור מים מרכזי לישובי הסביבה כבר לפני 2000 שנה.
 
עין יבקוע, המכונה בערבית 'ראס א-נבע' (= ראש הנביעה) או בשמו הרשמי 'עין יבקע', הוא המעיין הגדול מבין מעיינות נחל ציפורי. המעיין נובע בגדתו הצפון מזרחית של הנחל למרגלות הקיבוץ הרדוף. בתקופה הרומית נבנתה לפתחו של הנחל בריכת איגום גדולה ומאורכת רוחבה כ-9 מ', ואורכה 32 מ'. את אבני הדיפון הרומיות ניתן לראות היטב.
 
במרוצת השנים עברה הבריכה שלבי שיפוץ שונים, ובמאה ה-20 הקימו הנזירים הכרמליתים שחיו בסמוך סכר בטון במטרה להרים את מפלס המים. משם הובלו המים בתעלה אל תחנת הנזירים, שבמורד הנחל. וממנה לתחנת גבעת עליל. בבריכה שטים להם דגי חפף ושפמנונים. הנביעה היא תת קרקעית, ואם נעמוד בסמוך אליה די זמן נוכל להבחין בבעבוע עדין העולה מן הקרקעית.
 
בשנים שלאחר קום המדינה זכה קטע הנחל הסמוך לשם 'נחל הסוסים', ובבריכה שיש המכנים אותה בריכת הסוסים עדיין ניתן לראות את המקומיים השוטפים בה את הצאן, ואולי גם בהמות גדולות יותר.