סיפור דרך

מומלץ לבקר במוזיאון לטבע יעזוב את שביל ירושלים ויפנה שמאלה וימינה לרח' שאול מוהליבר, המוזיאון נמצא בבית מס' 6. השביל ממגן הפעמון או ליתר דיוק מכיכר מנדס פראנס נלך על רחוב דרך בית לחם דרומה עד לחיבור עם רחוב עמק רפאים מרחק של 200 מ', נמשיך ברחוב עמק רפאים עד לרחוב מאיר ומיכאל סגן כהן מרחק של 150 מ'. נפנה ימינה ונטפס מעלה הרחוב נגיע למזלג רחובות ונבחר את הרחוב השמאלי הקטנטנן העובר בין הבתים; זהו רחוב דור דור ודורשיו (בהמשך נפגוש שוב את רחוב דור דור ודורשיו), בסוף הרחוב מגיעים לשטח בור, יש לחצות אותו באלכסון לעבר החורשה הנמצאת משמאל. בסוף החורשה השביל מגיע לרחוב זהו שוב! רחוב דור דור ודורשיו.בנקודה זו מי שחפמשיך לאורך הרחוב מהלך 200 מ' הרחוב משנה את שמו לרח' גדליה אלון. שביל ירושלים ממשיך עוד כ-200 מ' וחולף בצמוד לחורשה שנטעה כגן נוי לבית החולים הנסן ומכונה "חורשת הירח". המשכו של השביל בהקיפו את בית החולים הנסן לאורך רח' פרופ' יעקב שסקין ועד שנגיע לרח' דובנוב מרחק של כ-150מ' ולכיכר ארוין שאול שמרון.

שביל ירושלים פונה שמאלה וממשיך על רחוב שופן עד לפינת הרחובות פלמ"ח והנשיא מרחק של 290 מ', שביל ירושלים פונה ימינה. המעוניינים יכולים להמשיך על רחוב פלמ"ח לביקור במוזיאון האיסלאם הנמצא בסמוך. כעבור 110 מ' שביל ירושלים מגיע לכיכר מאיר שניאורסון, נפנה ימינה על רחוב הנשיא ונלך 270 מ' עד לכיכר "אריאלה דים גולדברג", בדרכנו משכן נשיאי ישראל ימצא משמאל. בכיכר אריאלה דים גולדברג השביל פונה שמאלה לרחוב רד"ק וממשיך עד לפיצול רחובות עובדיה מברטנורה ושמואל מולכו מרחק של 200 מ', השביל פונה שמאלה וממשיך על רח' רד"ק עד לרחוב אלפסי מרחק של 150 מ'. השביל פונה שמאלה ולאחר הליכה קצרה קבר יאסון ימצא מימין.

שביל ירושלים ממשיך עד שהרחוב משנה את שמו לרח' סעדיה גאון כעבור 350 מ'. כעבור 100 מ' השביל מגיע לחיבור הרחובות סעדיה גאון ובנימין מטודלה בסמוך לנקודת החיבור ישנה פינת ישיבה עם ספסלים הקרויה "פינת רות". השביל נכנס לגן צ'רלס קלור ופונה ימינה (בקטע זה יש סימון שבילים) ומגיע לכיכר/צומת רחל ינאית מרחק של 400 מ'. בצומת או לפניה השביל פונה שמאלה לעבר רחוב רופין עד למפגש הרחובות: רופין קפלן.

המעוניינים לבקר במוזיאון ארצות המקרא ימשיכו ברחוב סטפן צוייז כ-200 מטר. שביל ירושלים ממשיך ברח' אלעזר קפלן ועד לכיכר יק"א בואכה לגן הורדים מרחק של 500 מ'. השביל ממשיך כ-300 מ' ברח' קפלן ופונה שמאלה במקום בו מצוייה גדר המקיפה מתחם שדרכה עוברים לעבר משרד ראש הממשלה והשביל עובר ברחוב הצמוד. שביל ירושלים חוצה את הצומת לעבר קמפוס גבעת רם, חולף בצמוד לג'וינט ישראל ומגיע לתחנות האוטובוסים של האוניברסיטה הנמצאת משמאלנו, השביל פונה ימינה לרח' בלפור (אין שילוט) וממשיך עד סופו, בסופו בצידו הימני מצוי שביל צר המוביל לעבר הכביש, השביל פונה שמאלה ברח' וולפסון לעבר הגשר הנמצא מעל דרך בגין. מיד בסוף הגשר השביל פונה שמאלה בשביל העפר וחוצה את הגן עד שפוגש את רח' הגיא מרחק 300 מ'. השביל ממשיך ברח' הגיא עד למזלג רחובות (ללא שם) מרחק 250 מ'במזלג השביל ממשיך במדרגות המובילות לגן, שביל ירושלים ממשיך בתוך הגן וחוצה את רח' חיים נחמן ביאליק וממשיך בשדרות אריאל תומס עד למפגשו עם רח' בית הכרם. השביל ממשיך לעבר כיכר דניה ובשדרות הרצל פונה שמאלה וממשיך עד להר הרצל מרחק של 1.2 ק"מ.

השביל נכנס להר הרצל בכניסה הראשית ומיד עם כניסתו פונה ימינה ומטפס לעבר המנורה, השביל ממשיך לעבר רחבת הטקסים ולקבר הרצל הנמצא מימין. השביל ממשיך עד לכביש הסמוך ופונה שמאלה(מנקודה זו ניתן להמשיך בעקבות שלטי ההכוונה לעבר יד ושם). כעבור הליכה של כ-50 מטר הכביש פונה שמאלה ומימין מצוי עמוד עם שלטי הכוונה לעבר יד ושם – לא לפנות שמאלה בכביש כי אם לעבור את שלטי ההכוונה ולפנות שמאלה לעבר החורשה. בסוף החורשה מצוי מעקה מתכת השביל פונה שמאלה וממשיך לאורכו.שביל ירושלים ממשיך עד הכניסה ליד ושם ויש לרדת במדרגות הצמודות לעבר מפלס הכביש הנמצא למטה. השביל ממשיך עןד כ-200 מ' עד הגיעו לאנדרטה לזכר ראול וולנברג ובו הוא פונה ימינה לעבר החורשה (מנקודה זו מתחיל ס"ש ברור ומסודר עד תום המסלול).

השביל יורד וממשיך על דרך עפר נוחה הנקראת "שביל הצוקים" ובהגיעו לעין כרם זהו שם הרחוב. ברח' הצלפים השביל פונה ימינה ויש להמשיך עמו עד לרח' אפשטיין הרחוב המרכזי המוביל למרכז הכפר שמאלה. השביל פונה ימינה לעבר המעיין (חסר חשיבות באם בפנייה הראשונה ברח' המעיין או דרך חניון האוטובוסים) מגיע למעיין מרים ופונה ימינה לעבר כנסיית הביקור, השביל ממשיך על הכביש ולא עולה לעבר הכנסייה (מומלץ לעזוב את השביל ולעלות במדרגות לביקור בכנסייה).

שביל ירושלים ממשיך עד לעזיבתו את הכפר. השביל ממשיך על דרך העפר כאשר בית חולים הדסה נמצא מעלינו ומשמאל וממשיך מס' ק"מ עד הגיעו לעין חנדק הנמצא מימין. ניתן לסיים ולחזור לרכב דרך כל אחד מהשבילים המובילים מעלה הרכס לישוב אבן ספיר.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות