אודות הטיול בנחל עדה

לפני שנטייל ב'נחל עדה' השרוי בלב החלקים הפראיים ביותר של הנגב, כדאי שנעמוד על ההבדל בינו לבין 'נחל עדה' שנמצא כ-250 ק"מ צפונית לכאן. בעוד שהאחרון זורם בין גבעת עדה לנחל התנינים שמדרום לכרמל וקרוי על שם עדה-אלדלאיד דה רוטשילד (אשתו של הברון), הרי שהקניון הצנוע והמקסים הזה נשפך לנחל פארן הפראי כק"מ וחצי מצפון ל'ביר אבן עוואדה' – ועדת השמות השאירה את חותמה.

מדובר בערוץ שהוא התחתרות חדשה יחסית בשכבות הסלע הרך. אורכו הכולל אינו עולה על 5 ק"מ ואגן הניקוז שלו מצמצם מאוד. למרות שבחורף גשום מתמלאים הגבים גם כאן. נחל פארן הוא הגדול שבנחלי הנגב. תחילתו בצפון סיני, ואגן הניקוז שלו הענקי שלו גדול יותר משטח כל הגליל, למשל.

מגמת הנחל מדרום מערב לצפון מזרח, ובקרבת הקניון מבצע הנחל פניה חזקה מזרחה לכיוון הערבה.

מסלול הטיול בנחל עדה מסומן כחול (17581) וניתן להגיע אליו בדרך רכב ממעלה פארן, (כביש 40, למרגלות הקטע בו מטפס הכביש על הגדה הדרומית של הפארן). ניתן ללכת בו בשני הכיוונים, את הקטע האתגרי נוח יותר לעבור בטיפוס ולכן נתאר אותו ממערב מזרחה.

לאחר נסיעה איטית של כ-8 ק"מ בדרך העפר נפנה שמאלה אל המסלול. לאחר הליכה מישורית של כ-300 מ' ניכנס אל הקניון. כאן נפגוש סולמות וחבלים בגובה בינוני, שיסייעו לנו לטפס במעלה המפלים. לאחר הטיפוס נמשיך בקניון הצר, המפותל והמוצל עד שנצא ממנו אל השביל הפתוח.

לאחר מספר דקות נוכל לנוח בנקודת תצפית מרהיבה בה נפרשים לפנינו החלקים הפחות מוכרים של הר הנגב: נוכל לראות היטב את מפגש הנחלים כרכום ופארן, ובהצצה דרום-מזרחה נוכל להבחין בעצי השיטה המעטרים את 'ביר אבן עוודה', שזכתה לכינוי 'באר עדה'.

מכאן ממשיך השביל מזרחה על קו הרכס ומבצע פניה דרומה. ערוץ קטן ותלול שהתחתר צפונה מזמין אותנו לעקוף אותו מדרום. שם נבצע פניה חדה צפונה וניכנס אל הק"מ האחרון במסלול – הליכה על סכין צרה שתוריד אותנו בחזרה אל ערוץ הפארן.

נציין כאן שהן מסלול הנסיעה והן הקניון נמצאים בשטחי אש של צה"ל וכל טיול בסביבה שאינו בשבתות וחגים דורש תיאום עם כוחות הביטחון.