אודות הטיול

טיול זה המתאים לימי הקיץ החמים הינו טיול מיוחד לחובבי המים ההרפתקנים שבינכם. הטיול נחלק לשלושה חלקים:

  • חלק ראשון בו נלך באחד מפלגי נחל דן הלא מוכרים בתוך צמחיית נחלים, נרד במפלונים, נחלף בינות לעצים המכסים את הערוץ ועוד שלל הרפתקאות.
  •  המסלול דומה בזעיר אנפין לג'ונגלים בוויטנאם והינו חוויה אדירה לכל המשפחה. החל משנת 2015 פלשה נמלת האש הקטנה למרחב. נמלת האש הקטנה הינה חרק תוקפני ביותר, וכל עקיצה שלה משתווה לכוויה. מכאן יש לבדוק באם הנמלה הודברה מהמרחב.
  • חלקו השני של הטיול יתקיים בשמורת דן בה יתקיים סיור מודרך בהיבטים התנכים וההיסטורים של המקום. באתר חומות מתקופת אחאב, עיר קדומה, שערי שלמה, קשת כנענית ועוד שלל ממצאים מרשימים.
  • חלקו האחרון של הטיול יהיה ביקור בחוות גידול דגי הפורל של קיבוץ דן.

שמורת תל דן

שמורת תל דן מזמנת למבקר בה חוויה טרופית: על רקע נעימת פכפוך המים ומרבדי העלים מתגלה צמחייה עבותה של עצים ומטפסים צפופים המסתירים את אור השמש. השמורה המוכרזת מתפרשת על שטח של 391 דונם וניתן לזהות בתחומה מספר יחידות צומח.

יחידות צומח משניות נמצאות:  בסבך התחתון, בתחום הזרימה הרדודה, על הגדות ושוליהן ועל פני האיים בערוץ.

בין הצמחים המצויים בסבך התחתון נמצא עצי ער אציל (עלי דפנה), אשחר רחב עלים ואת עצי המילה הסורית  שזהו אזור הגידול הדרומי בעולם עבורם. כמו כן נראה שיחי הדס מצוי ומיני מטפסים בהם תבלוט הקיסוסית הקוצנית.

תחום הזרימות הרדודות סבוך בשרכים ובהם בולטות שערות שולמית. עוד נמצא שם את הפרע המחודד, הערברבה קטנת הפרחים ואת קיפודן גיירדו.

לאורך הגדות ובאיים הפזורים בערוץ צומחת שרכית הביצה, כמו המילה הסורית גם לשרכית הביצה זהו גבול התפוצה הדרומי בעולם.השמורה מהווה אכסניה לבעלי חיים שונים. בין צמרות העצים, האיים והגדות היבשות מקננות ציפורים בהם: צטיה, תפר ופשוש. על האיים התגלה גם קינון של הנחליאלי הלבן.

דגים ומגוון של חסרי חוליות נמצא במי הנחל. בתקופה שלאחר הגשמים הראשונים ניתן לראות לעיתים להקות של הסלמנדרה המצויה בדרכן לאזורי ההשרצה.

הירדן

מקור שמו של הירדן, נובע משמו של החשוב והגדול משלושת מקורות מימיו – "ירדן יורד מדן". מי הגשמים והשלגים  היורדים על החרמון מחלחלים דרך ערוצו של הדן אל אגן היקוות תת-קרקעי. האגן הנחשב למעיין הקרסטי הגדול  במזרח התיכון הוא  בעל טמפרטורת מים של כ- 14.5 מ"צ  ומליחות מועטה של 10 מ"ג כלור.

מדובר בנחל איתן בעל זרימה של כ- 220 מיליון קוב מים לשנה שמימיו נובעים משני מקורות המצויים למרגלות תל-דן– ליש הקדומה. אזור הנביעות העיקרי נמצא בפינה הצפונית מערבית ברום של 185 מ' מעל פני הים. האזור השני הכולל חמישה מעיינות נמצא בשקע במערבו של התל.

המעיינות מתפרשים, מתלכדים ומתפצלים ליובלים רבים, הקרקע בכל האזור פורייה והצמחייה משגשגת בכל עונות השנה.

 
 
 
 
 
 
 
הירדן
 
הירדן
 
 
SAVE
CONTINUE
view saved words →
Don't translate on double-click
 
Don't show floating button
 
 
No Internet Connection
 
  • Add to Phrasebook
     
    • No word lists for Hebrew -> Hebrew…
       
    • Create a new word list…
  • Copy