אודות עין יקים

עין יקים אחת הנביעות היציבות ביותר לאורך מסלול נחל עמוד. במשך שנים שמשו מי המעיין את החקלאים השונים בסביבה. בתקופה הבריטית נלכדו מימיו, הוקם כאן בית משאבות והונח צינור שעקבותיו נראים היטב בשטח. בשל הסכסוכים על המים במקום וכדי להגן על המעיין (בייחוד בתקופת המרד הערבי בשנות ה-30), הוקמה מעט מעליו בקצה מסלול המדרגות תחנת המשטרה עין א-תינה. גדלו של המבנה, המחורר היום לאחר שעבר תקופה כמתקן אימונים של צה"ל, מעיד על חשיבותו של המעיין בימים בהם היה בצפת מיעוט יהודי ורוב ערבי.
למרות שאל מחוץ לתחנת השאיבה זורמים המים ברציפות עין יקים הנו מעיין פועם. כלומר מעיין קארסטי, הנובע בתוך חלל תת-קרקעי. בגלל מבנהו המפותל נקווים המים באגן סגור שחלל צינורי טבעי מוליך מחלקו העליון אל פתח הנביעה. המים כלואים באגן ויכולים להתנקז ממנו רק כאשר הם ממלאים אותו כליל ומציפים את צינור הניקוז. אז בשל הפרש לחצים נוצרת שאיבה, האגן מתרוקן עד שחודרת בועת אוויר לצינור המנקז. באותו רגע פוסקת הנביעה עד למילוי מחודש של האגן. תופעה זו נקראת 'מעיין פועם' וידועה באתרים נוספים (עין פואר בנחל פרת, ובעבר – מעיין הגיחון בירושלים).
ניתן לראות היטב את אמת המים הנמשכת מן המעיין לכיוון בריכת הסלמנדרות ז"ל. עד לפני כחמש שנים עוד היתה האמה זורמת מים, והללו, לאחר שמילאו את בריכת הסלמנדרות, עוד פרצו במזרקה קטנה והשקו חלקות שדה נסיוניות שעדיין פעילות בתחום השמורה.
כיום נקווית בתחתית המעיין בריכה רדודה שניתן לשכשך בה רגליים. ממש בסמוך לבריכה גדלים מספר עצי אגוז מלך מרשימים הניזונים ממי המעיין. התאנים הגדולות מזכירות את השם הערבי של המעין.

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות