אודות הטיול בנחל כזיב ובמונפורט

נחל כזיב  הינו הנחל המרכזי המנקז את גוש הרי מירון כלפי מערב (כנגד עמיתו – נחל עמוד הזורם מזרחה), הוא נחל איתן, העובר בסמוך לישובים בית ג'אן, חורפיש, גרנות הגליל, שלומי, קיבוץ סער, ונשפך לים מצפון לחוף אכזיב.

המרחק האווירי מראשיתו בפסגות המירון ועד שפכו 33.5 ק"מ ואורכו עולה על 50. הנחל מנקז בדרכו עשרות נחלים ובהם שפנים, נריה, אדמונית, זבד, עפאים, מורן, פקיעין ועוד יובלים רבים. לאורך 11 ק"מ מתוכו מתקיימת זרימה הפוסקת בהמשכו מפאת שאיבה.

לקטע המטוייל של נחל כזיב ניתן לרדת מחניון עין-זיתים מצפון או ממצפה הילה בגדה הדרומית. ואם הזכרנו את מצפה הילה, איך נוכל לשכוח את גלעד שליט שם ביתו ומשפחתו, וכולנו תקוה לשובו במהרה. משתי הנקודות שבילים מסומנים היורדים כ-170 מ' בגובה אל עין תמיר הנובע בערוץ הנחל.

בעין תמיר נקבה שהכניסה אליה אסורה עקב סכנת התמוטטות. בעבר ניתן היה להיכנס ולשבת על סלע חד בתוכה. מטיילים נועזים במיוחד היו צוללים מרחק של כמה מטרים אל חלל פתוח בעומק המערה, דבר שהביא לא אחת לאירועים בלתי נעימים.

מן הנקבה זורמים המים אל משטח סלע רחב ובו גבים קולחים אידיאליים לרחצה, בהם שוחים דגי חפף, ראשנים וסרטנים. יש להיזהר מאוד מפני החלקה.

המסלול ממשיך מערבה כשהוא עובר מגדה לגדה. בשנים ברוכות גשם חציית הנהר יכולה להיות מסובכת יותר, ולהסתיים בהרטבת נעליים ושולי מכנס. המסלול מוצל ומכוסה בצמחיית חורש צפופה של אלונים, ער אציל (דפנה) ובעיקר עצי דולב המתנשאים לגובה.

בין העלים חומקות להן עשרות לטאות ירוקות, הנהנות מן הסביבה העשירה והמוצלת.

כ-2.5 ק"מ במורד הנחל מעין תמיר ישנו שביל מסומן שחור המעלה אותנו אל דרך רכב בפאתי מושב גורן, אך אם נמשיך עוד כמה מאות מטרים נגיע אל העליה הנוחה יותר, לא לפני שנשב לנוח על גגה של טחנת קמח שפעלה עד ראשית המאה ה-20 בכח מימי הנחל. אמת ההזנה של הטחנה שמורה היטב, וביקור זהיר יגלה לנו את אבני הריחיים.

לפני העליה נוכל לראות שרידים של סכר צלבני, שיצר בערוץ הנחל בריכת ענק ששימשה את האבירים הטבטונים שחיו כאן לפני 800 שנה. לאחר טיפוס חזרה לחניון גורן נוכל לנוח במרפסת התצפית המשקיפה על מבצר המונפורט, שהיה הארכיון של ממלכת הצלבנים השניה.

המבצר נכבש ע"י המושל הממלוכי בייברס בשלהי המאה ה-13, יש אומרים שמרבית חלקיו פורקו ע"י כפריים לצרכי בנייה. למרות שהשרידים אינם מגיעים לכדי שישית מגודלו המקורי, הם עדיין מרשימים.

קיימים כאמור מסלולים שונים ניתן לבצע נחל כזיב, קטע מזרחי יותר שלו עובר במורדות הכפר חורפיש, למרגלות קבר זבולון בן יעקב.

גשר הרכבת שחוצה את הנחל סמוך לשפכו, נפגע בליל הגשרים בשנת 1946 באירוע הכושל היחיד במבצע זה, בפיקודו של יחיעם וייץ. נפגעי הפעולה קבורים באתר ההנצחה הסמוך יד לי"ד.

אפשרויות טיול בנחל כזיב

ניתן לטייל בנחל במגוון אפשרויות:

  1. מסלול מעגלי (6 קמ) – מסלול זה מתחיל ומסתיים באותה נקודה והוא מתאים למי שבאים ברכב אחד. בכביש 89 פונים צפונה לעבר מעילייא ומצפה הילה. ליד הכניסה לישוב ממשיכים ישר לדרך עפר המסומנת בסימון שבילים אדום. לאחר כ-200 מטרים ניתן לראות פניה שמאלה לדרך עפר בסימון שבילים שחור. ממשיכים ישר עם הדרך האדומה. לאחר כמה מאות מטרים פונה השביל ימינה ולאחר זמן קצר מגיע למגרש חניה בו נשאיר את הרכב. ממגרש החניה יוצאים שני שבילים שחור בו נתחיל את המסלול ואדום ממנו נשוב (מגיע מהמונפורט).
  2. מסלול שאינו מעגלי 1 (6 קמ) – מצומת בצת פונים מזרחה לכביש הצפון (כביש 899). לאחר 13 קמ ישנו שילוט ימינה לפארק גורן. בפארק גורן ממשיכים בעקבות השלטים עד למצפה מונפור. שם מתחיל המסלול. הרכב השני ימשיך בדרך הפארק, מזרחה, בסמוך לגדת הנחל, ובמקום בו הכביש פונה שמאלה,ממשיכים ישר בדרך העפר עוד כ-200 מטרים עד לנקודה שמעל עין טמיר (סימון שבילים כחול).
  3. מסלול שאינו מעגלי 2 (6 קמ) – מסלול זה מתחיל ליד עין זיו. מכביש 89 פונים צפונה בכניסה המערבית של מעלות תרשיחא. ממשיכים עם הכביש היורד לתוך הנחל עד לנקודת שבה לא ניתן להמשיך שוב עם הרכב. בסמוך למשאבה של מקורות. הרכב השני ימתין בסוף המסלול בנקודה או בנקודה, כפי שמתואר קודם לכן.
  4. כל הנחל דרגת קושי בינונית כ-9-10  ק"מ- מגרנות הגליל ועד למושב יערה. הליכה בס"ש כחול מס' 2206, המשך בס"ש אדום מס' 2207, המשך בס"ש שחור מס' 2203, המשך בס"ש ירוק מס' 2210.
  5. מסלול למיטבי לכת (25 קמ) – יש להתחיל בחורפיש – כפרדרוזי. המסלול מתחיל ליד הכיכר בכניסה הצפונית של הכפר ומתפתל עם הנחל עד לישוב עבדון.