אודות הטיול בנחל הקיבוצים

אחת מפינות החמד החביבות בעמק חרוד הוא נחל הקיבוצים. הנחל הקטן הזה ניזון בעיקר משני מעיינות, שנקראים עין חומה ועין מגדל ולא בכדי. הוא זורם מדרום לקיבוץ ניר דוד ומכאן שמו.

משם הוא ממשיך (בחלקו המטויל) לעבר כביש 669, חוצה אותו, ממשיך ישירות אל בית שאן, עוקף אותה ממזרח ונשפך לנחל חרוד בין עתיקות בית שאן ובית הקברות.

מעיינות העתק

עינות חומה ומגדל, כמו גם הסחנה ועין שוקק, הם חלק מסדרת מעיינות העתק הנובעים למרגלות הגלבוע ומתאפיינים בטמפרטורה קבועה ונעימה של 28 מעלות כל השנה. הגם שמימי הנחל מתקררים מעט לאורכו, עדיין נעים לטבול בו גם בחורף.

מעבר לחניון המוסדר של הנחל תל שוכה, שבו נרצחו במהלך המרד הערבי בשנות ה-30 אהרון אטקין, דיוד מוסנזון וחיים שטורמן, שלושה שומרים, חברי קבוצה השומר הצעיר שעיבדה כאן את השדות.

תל עמל

לאחר שהערבים שילחו בשדות אש הוקם תל עמל (היום: ניר דוד) כישוב חומה ומגדל הראשון לשם קביעת עובדה בשטח ומכאן שמות המעיינות הסמוכים. הגן בו נובעים מעיינות הסח'נה נקרא על שם שלושת השומרים: גן השלושה.

מבט במפה הטופוגרפית יגלה לנו ששיפוע הנחל הוא מזערי רובו זורם למעשה בתעלות חפורות, ומתועל ע"י חברת מקורות לצרכי השקיה ושתיה. בשל מתינותו נוחה גם הזרימה. הקטע המטויל הוא קצר: כשבע מאות מטרים בתעלה רחבה בין צמחייה סבוכה.

המסלול הרטוב

לאחר הליכה על דרך עפר המקבילה לנחל במעלה הזרם ניכנס למים המרעננים. גובהם הממוצע הוא כמטר אחד. במסלול אנו ספק הולכים ספק נישאים עם הזרם עד למעבר הצינורות.

מצדי הנחל מלווה אותנו צמחיית נחלים אופיינית: נזהה כאן קנה, עבקנה, פטל קדוש, שיח אברהם ושנית גדולה. במים שטים להנאתם דגי חפף, וביום טוב נוכל להבחין גם בצבי ביצה. השדות הסמוכים והדגים מושכים לכאן עופות רבים וביניהם: שלדגים, סיקסקים, אנפות וחסידות בעונה.

את הצינורות מומלץ לעבור מלמעלה, כלומר לטפס אל דרך העפר ולרדת להמשך המסלול מעברה השני. הרפתקנים יעדיפו לגלוש בתוך הצינורות. פעולה שיש בה מידת סיכון ומנת כאבים בישבן, אך היא אפשרית.

לאחר הצינורות ממתין לנו עוד קטע הליכה במים. לקראת סיומו נגיע למספר חבלים המשתלשלים מעצי האיקליפטוס שניטעו לאורך הנחל. גם כאן ההרפתקנים שבינינו ינסו בוודאי לעופף בקפיצת 'טרזן' אל המים. השאר ימשיכו אל בריכת הבטון שבסוף המסלול.

במקום חניון מוסדר ללא תשלום, על גדותיו של נחל הקיבוצים ובצל האיקליפטוסים נוכל לערוך פיקניק סיום חגיגי.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות