אודות הטיול בנחל אל על

מבין נחלי האיתן ברמת הגולן  נחל אל על  זהו הדרומי ביותר. אפיקו זורם לאורך כביש הקשת (89) ממערב לו ומימיו נסכרים במאגר בני ישראל, מצפון לחספין. משם זורם הנחל דרומה מערבית לאבני איתן והישוב אליעד, שם הוא פונה בחדות מערבה ונשפך לנחל סמך, עמו ממשיכים מימיו אל הכנרת מצפון לכורסי.
 
המסלול עובר בשמורת הטבע 'אלי על' ששטחה כ-2,100 דונם, וניתן ללכת בו בשני הכיוונים. נביא כאן תיאור של הליכה במעלה נחל אל על.
 
המסלול מתחיל בכניסה לישוב אליעד, שהוקם על חורבות הכפר הסורי אליעל, שהעניק את שמו לנחל. השם אלי-עד מנציח את זכרו של המרגל אלי כהן, שפעל בסוריה וברמת הגולן בשנות החמישים והשישים, והוצא להורג בדמשק לאחר שנחשף.
 
מדרגות מורידות אותנו מהכביש אל גדרות-צבר, ולאחר מעבר דרכן פונה השביל צפונה לאורך מצוק הנחל. בנקודה זו ניתן לראות שרידים של ביצורים סוריים וחפירות אחרות. המסלול יורד במתינות לאורך הגדה המזרחית של הנחל, מתפתל בין עצי שיזף, ועובר בשני מעיינות בעלי קילוח דק.
 
סביב המעיינות התפתחו חישות קנים מרשימות בגדלן, ובסמוך לנביעה נוכל למצוא נענע-נחלים ריחני.
 
לאחר כק"מ, מגיע המסלול אל המפל הלבן. הנחל שהתחתר על הרמה הבזלתית, חדר את כיסוי הבזלת וחושף כאן את שכבות הגיר הקדומות שהיוו את פני השטח בטרם ההתפרצויות שיצרו את הרמה לפני כ-5 מליון שנה.
 
כיוון שהמפל גירני, הוא מכונה המפל הלבן, בניגוד למפל השחור אותו נפגוש בהמשך הנחל. בבריכה שלפני המפל ניתן לשחות, ויש בה דגי חפף וניתן למצוא בה גם סרטני נחלים יפים. קטע זה של נחל אל על נקרא בערבית וואדי א-שבאב.
 
משם עובר השביל לגדת הנחל המערבית וממשיך לאורכה. נוכל לזהות כמעט את כל שבעת המינים בדרך, כיוון שלפני 67, היו כאן בוסתנים ומערכות חקלאיות שלמות שגידלו תושבי הכפרים הסוריים. לאחר הליכה נעימה של עוד כק"מ וחצי נגיע למפל השחור.
 
אפשר לחצות את הבריכה ולעמוד מתחת למפל שם נפגוש בעיקר שערות שולמית לצד צמחי-קירות נוספים. גם עבור מי שבוחר להישאר יבש יש כאן פינת חמד מוצלת.
 
מן המפל השחור נחזור אל השביל ונטפס בזהירות במעלה המדרון המסולע. מפגש פחות נעים עם 'סלע מסטיקים', יצירה מפוקפקת של מטיילים תודיע לנו שהמסלול קרב לקיצו.
 
קטע זה של הנחל קרוי בערבית וואדי דופילה, שפירושו הרדוף, ונמצא כאן הרדופים לרוב. לאחר חציה מהירה של הנחל מטפס השביל אל עבר הישוב אבני איתן, שם מחכה לנו בימות השבוע קיוסק שמזכיר לנו שחזרנו אל הציוויליזציה.

אפשרויות טיול בנחל אל על

  • חצי נחל צפוני- מסלול קצר מחניון המפלים  עד למפל השחור וחזרה (מתאים לרכב אחד)- מסלול של כק"מ וחצי עם עליה חדה אך קצרה בסופו.
  • חצי נחל דרומי- מסלול בינוני מהחניה אשר בסמוך לאלי-עד, ועד למפל הלבן ובחזרה (מתאים לרכב אחד). מסלול של כ-3 ק"מ עם עליה מתונה אך מתמשכת בסופו.
  • כל הנחל – המסלול המתואר בהמשך – מחניון המפלים אשר באבני איתן ועד החניה אשר בסמוך לאליעד -כ 4.5 ק"מ עם עליה מתונה אך מתמשכת בסופו. המסלול דורש שני רכבים.
  • כל הנחל (מעגלי) – מסלול 3 + הליכה של 3 ק"מ על דרך עפר העוברת מעל לגדה המזרחית של הנחל – יותר הליכה אך מאפשר לעשות את כל המסלול עם רכב אחד.
  • ניתן להזמין את הטיול לקבוצות מאורגנות