אודות הטיול בנחל אלכסנדר ושמורת הצב הרך

הביקור המוצע ב-נחל אלכסנדר ושמורת הצב הרך כולל שילוב בין מספר אטרקציות ואתרים. ניתן להגיע לחנייה הנמצאת בסמוך לגשר נחל אלכסנדר על כביש מס' 2, דרך עפר הנמצאת מימין לבאים מדרום.

ההליכה לאורך הנחל שלאורכו ספסלי ישיבה ושולחנות קק"ל. לאחר הליכה קצרה מגיעים לחורבת סמרה הנמצאת על הגבעה משמאל.

באם בחרתם להמשיך ולשלב בין שני האתרים: נחל אלכסנדר ושמורת הצב הרך, נדרש להמשיך ללכת עם דרך העפר העוברת בסמוך לנחל. בדרככם תפגשו את שביל ישראל המסומן בקטע הליכה זה.

בסוף הדרך תגיעו לצומת T בה נדרש לפנות ימינה, ובהמשך לחצות במעבר תחתי מתחת לכביש, המשיכו בהליכה בדרך העפר מרחק של כ-600 מטר נוספים ותגיעו לגשר הצבים – שמורת הצב הרך. במקום מדשאה ומתקנים לנוחות המטיילים.

המלצתי לשלב בין נחל אלכסנדר ושמורת הצב הרך.

אודות נחל אלכסנדר

נחל איתן המתחיל במורדות המערביים של השומרון ליד הכפר באקה ונמשך משם צפון מערבה, מצפון לכוכב יאיר לקלנסווה שבמשולש. משם הוא זורם צפונה אל עמק חפר, מקיף מצפון את קיבוץ העוגן ומגיע לקטע המטוייל שלו בין קיבוץ מעברות לפאתי כפר ויתקין.

משם שוב במגמה כללית של צפון-מערב הוא נשפך אל הים בין בית ינאי למכמורת. בדרכו מנקז נחל אלכסנדר את הנחלים אברך, תאנים, שכם, בחן ואומץ.

בחלקו האטרקטיבי ביותר המהווה גן לאומי מוכרז, מוסדר ומונגש לנכים, ניתן לראות בבירור את המפגש עם נחל אביחיל המגיע אליו בזרימה צפונה מן הצד המזרחי של נתניה. עד שנות השמונים היה ניתן לשכור בקרבת השפך סירת עץ ולחתור בנחת במעלה הנחל.

למקור השם מספר פירושים, יש המשייכים אותו לכיבושיו הנחרצים של המלך החשמונאי אלכסנדר ינאי, על שמו קרוי מושב בית ינאי הסמוך.

אך למעשה מדובר בשיך ערבי בשם איסקנדר אבו זבארה, שהיה משלח על פני הנחל את יבול האבטיחים שלו. לצורך שמירה על הסחורה היה עליו לרכוש, או לפחות לאבטח את מרבית הנחל.

לאורך 45 הק"מ קיימים מספר מוקדי משיכה, בהם פארק קדם באז' בורגתה, וחרבת סמרה בקטע המערבי של הנחל. המסלול הנפוץ מתחיל מצפ' לקיבוץ מעברות במה שמכונה 'קטע נחל לדוגמה', אזור ששוקם באמצע שנות ה-90 לאחר שהנחל סבל מזיהום קשה.

במקום הוכשרו פינות חמד רבות הכוללות מדשאות, חורשות, פרדסים, גני שעשועים לילדים וגשרים שניתן לצפות מהם על הנחל. במימיו נוכל לזהות אמנונים ושפמנונים גדולים. לאורך הגדות צמחיית נחלים אפיינית הכוללת פטל, קנה, עבקנה, שנית, וכיוצא באלו.

משם נמשיך לאורך הגדה הצפונית של הנחל בשביל רחב שחלקו הגדול סלול עד ל'גשר הצבים' מקום בו הוכשרה מרפסת נוחה לתצפית על הצב הרך שהוא ללא ספק האטרקציה של הנחל. צב נחלים גדול מימדים (יש פרטים המגיעים לאורך של מטר ויותר) בעל ראש מוארך ושטוח.

אוכלוסית הצבים הרכים כאן ובנחל תנינים הם שריד לאוכלוסית צבים רכים רחבה מאוד שהיתה בארץ והלכה ונתמעטה במאות האחרונות בשל זיהום נחלים וציד.

חורבת סמרה

החורבה יושבת על גבעה גבוהה הממוקמת בגדתו הצפונית של נחל אלכסנדר בקרבת כפר ויתקין. במקום ניתן לזהות שרידי בנין גדול בנוי מאבני כורכר שחלש על האזור.

לבנין שלושה חדרים גדולים, וניתן לזהות בקירותיו חלונות שצפו אל הנחל ונאטמו במרוצת השנים קשתות אבן עדיין תומכות את המבנה מבחוץ. במורד הגבעה ישנם שרידים מהתקופה הביזנטית (הכוללים מספר גיתות), ומערות קבורה מתקופות שונות.

את בית המידות הקימו בשנות ה-60 של המאה ה-19, לצורך גביית מס על יצוא האבטיחים של שיך איסקנדר אבו זבארה, שהקים במפתח נחל אלכסנדר נמל קטן ממנו שיווק את אבטיחיו המוצלחים למצרים.

האבטיחים זרמו והעסקים פרחו. כיוון שמערכת המיסוי העותמנית עבדה בשיטה קבלית, רכשה משפחת סמארה כ-7000 דונם באזור זה, והקימה כמה בנייני מידות על הגבעה לשם פיקוח על השיווק. בתקופת המנדט השתלטו הבריטים על העמדה מאותן סיבות.

בשנות ה-40 נרכש המקום ע"י הקרן הקיימת לאחר מאבק עיקש של יהושע חנקין ואנשי הקרן.

במקום גם חניון לילה לקבוצות. בתקופת האביב מעטרת את הגבעה פריחה מגוונת וססגונית.