אודות הטיול בנחל אורן ומערת אצבע

מן הכרמל אל מישור החוף נמשך נחל אורן על פני 16 ק"מ. ראשיתו בעיקול החד בכביש היורד מהכפר הדרוזי עוספיה אל בן זוגו דאלית אל כרמל ('חתונה' מוניציפלית שהולידה את 'עיר הכרמל'). במהלך 12.5 הק"מ הראשונים מתפתל הנחל בין היערות והחורשים היפים שבכרמל. יתרת 3.5 הק"מ האחרונים עוברים בתוואי של חצי סהר במישור החוף ונשפכים לים בחוף עתלית. במהלכו זה מנקז הנחל את הנחלים: נץ, חיק, אלון, רקית ובוסתן עוד בטרם מגיע לפתחה המפורסמת במפגש עם כביש 4. הנחל עובר בבקעת אלון שהיא שריד של הר געש תת-ימי קדום, ובאזור שמדרום לקיבוץ בית אורן ומערבה משם, מתחתר הנחל בערוץ עמוק ויפהפה ויוצר נוף 'אירופאי' טיפוסי המוכר לכל הנוסעים בכביש העובר בו.
בימי הספר הלבן נתפרסם הנחל כערוץ הברחה של מעפילים שהיו נוחתים בחוף עתלית הסמוך, ומובהלים בו באישון לילה לראש הכרמל, ומשם דרך נחל יגור לקיבוץ יגור שבעמק. הבריטים בתגובה הקימו את מחנה המעצר למעפילים ממש מול פתח הנחל, לצמצם טווחים.
הקטע המטוייל של הנחל הוא באורך של כ-6 ק"מ, ומתחיל ממחצבות קדומים. (כדאי לשים לב ולא לבלבל את 'מחצבות קדומים' הנמצאות על פתח כביש הגישה ל'חוות משמר הכרמל', עם 'חניון מחצבות קדומים' הנמצא כ-3 ק"מ מזרחה משם במעלה כביש בית אורן, החלטת תיוג תמוהה שמפילה בפח מטיילים רבים מדי שבת). אחרי מעבר זהיר של הכביש חוצה השביל את ערוץ נחל אורן ומטפס אל המחשוף בגדה הצפונית.
נוכל להבחין כאן היטב בשוני שבין המפנה הצפוני והדרומי. הראשון, המקבל שמש תדיר הוא כמובן יבש יותר והצמחיה שעליו נמוכה ודלילה בהרבה בהשוואה לזו שבגדה ממול. תופעת נוף נוספת היא הצנירים: צורת בליה מיוחדת של סלע הדולומיט המייצרת מראה של צינור חצוי לאורכו, מעוטר פסים בשלל צבעים, היורדת לאורך השכבה. השביל המסומן יוריד אותנו דרך חורש אורנים סבוך אל תוך ערוץ הנחל.
לאחר הליכה של כ-3 ק"מ בערוץ מגיע הנחל לפתחת נחל אורן. שם 'פורץ' הנחל מתוך הכרמל, וחוצה שונית אלמוגים קדומה שעיטרה לפני מליוני שנים את המצוק המערבי של הכרמל. ברום גדות הנחל נוכל לראות את מערת אורן (בגדה הצפונית) וממולה את מערת אצבע, ששביל מדרגות בריטי מוביל אליה, ולעמדת שמירה.

טיול ב-נחל אורן ומערת אצבע הינו מסלול מועדף על משפחות, בתחילתו חניון גדול מימדים עם שולחנות, ושרותים לנוחות המטיילים.