טיול לפו"פ לזאכי ולאתרים נוצריים בצפון הכינרת שבת ה-31-07-2021

הטיול יתחלק לשני חלקים: בחלקו הראשון נבקר במספר אתרים נוצריים (כנסיות) בצפון הכינרת ותקבלו רק על פעילותו של ישוע באזור והן על האתרים.

בחלקו השני נקיים טיול רטוב בזאכי הכולל שחייה ומשחקי מים. מי שיבחר להישאר יבש (חבל) ילך על הגדה.

*תהיינה נקודות איסוף על ציר נסיעה שתפורטנה בהמשך. ההסעה תצא מראשון לציון בשעה07:30

מיועד לגילאי 28 ומעלה

משתתף או משתתפת שיצרפו ידיד או ידידה יזכו להנחה של 20 ש"ח

אודות הטיול בזאכי

מקור השם וההסבר אודות הזאכי פחות מוכר בקרב קהל המטיילים. יוצא שהנחלים המרשימים יותר של רמת הגולן מתנקזים כולם לאזור אחד לחופה הצפון מערבי של הכינרת. האזור כונה בתק' המשנה והתלמוד 'בקעת בית ציידא' ובערבית 'הבטיחה'. המילה צייד בארמית, כמו בערבית מתייחסת גם לדייג.

שפכי נהרות, בהם החומר האורגני הרב הנסחף מן ההרים מהווה בסיס לשרשרת מזון ענפה, הם תמיד אזור מועדף על הדגים, גם על הדייגים.

רוב הקרקע של בקעת בית ציידא היא למעשה אדמת סחף בזלתית שהגיעה עם הנחלים, ולמעשה מדובר במעין דלתא, וכשמגיעים הנחלים העמוקים אל הדלתא הפתוחה הם מתחתרים בערוצים רבים. המג'רסה, המפורסם הוא ערוץ של נחל דליות.

מסלול הזאכי הוא הערוץ השביעי מתוך 12, של נחל משושים. הזאכי קרוי כך מפני שמימיו זכים. הכניסה למסלול אפשרית משני כיוונים – מעט מזרחה מגשר אריק נמצא כביש גישה משולט, ולבאים מעין-גב כניסה דרך הכביש המוביל למג'רסה.

צריך לשים לב לשלט ולהמשיך ישר לדרך העפר ולא לפנות שמאלה עם הכביש. בהמשך הנתיב, משני הכיוונים, מגיעים לשטח פתוח המאפשר חניה. מכאן יש להמשיך על דרך הרכב ברגל (משני הכיוונים). בחלקים ניכרים ממנה ישנה זרימה של כמה ערוצים לרוחב הדרך ובסמוך למסלול אף לאורכה.

עתה נגיע לשלט המכוון אותנו דרומה לשביל צר המתפתל בין צמחים חד-שנתיים רבים. עד לשנת 67, היו כאן כמה כפרים סוריים, ואנו נוכל ליהנות מעצי תמר, רימון, תאנה וגפנים הנותנים את פירותיהם בעונה וניחוח עדין ונעים משך כל השנה.

מן השביל יורדת דרך מזרחה אל ערוץ הזאכי. שימו לב – מרגע הכניסה לערוץ נלך כל הזמן במים. 3 נקודות לפחות מחייבות שחיה ועל חפצים אלקטרוניים יש להגן בחכמה, ומוטב שלא לקחת אותם כלל אם אפשר.

בשנתיים האחרונות התמלאו במקצת הבריכות בסחף מה שהנמיך את מפלס המים. כיום יכול מבוגר ממוצע בגבהו לחצות אותן למעשה בהליכה.

בהיותו חבוי, בלתי מוסדר, ואתגרי לתנועה נותר ערוץ הזאכי פראי. הצמחיה הסבוכה סוגרת על הערוץ מכל עבר. גפנים ומטפסים אחרים מעניקים למקום אווירה של ג'ונגל נמוך. לאורך הגדות נוכל למצוא ערבי נחל, לבנה רפואי, שיח אברהם והרדופים. בקו המים נענע-נחלים.

פלגי המים המכונים במספר שמות:  הזאכי – מקורות הכנרת – שפך נחל משושים, מסיימים את דרכם בכנרת.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

אפשרויות הטיול בזאכי

הגעה לתחילת המסלול: ניסע לעבר צומת דליות, נפנה ימינה בכביש הגישה למג'רסה. כעבור כ- 800 מטר נגיע לעיקול חד שמאלה שבצידו עמוד ציון  לשלושה כיוונים. נעזוב את הכביש ונפנה ימינה לעבר השביל המסומן שחור (זוהי דרך עפר זרועה באבני בזלת רבות, ניתן לנסוע בה עם כלי רכב פרטיים אך נדרשת זהירות מירבית).

לאחר כ- 1.2 ק"מ חצה גשר אירי  ונגיע לפנייה שמאלה, משמאלנו עץ אקליפטוס בעל שלושה גזעים וחור במרכזו, כמו כן מצוייה "צפרדע" במקום. נפנה שמאלה ונמשיך עם הסימון הכחול עד לעיקול בו השביל פונה ימינה ומייד שמאלה. משמאלנו יימצא מטע מנגו ( כיום גזום וגזעיו צבועיים לבן) מימיננו שדה בור.

נפנה ימינה בחדות, דרך העפר מקיפה את השדה. לאחר נסיעה קצרה נגיע לחורשת האקליפטוסים מימיננו שטח מפולס ונקי, שם נחנה את כלי הרכב.

מכאן יש להמשיך על דרך העפר ולעבור את האיקליפטוס, לחצות את הדרך עם המים, ולאחר כמה עשרות מטרים בפיצול השבילים ללכת על השביל הפונה שמאלה ולרדת למים, ומכאן הגעתם לתחילת המסלול של הזאכי.

ניתן להזמין את הטיול כקבוצה מאורגנת – מקורות הכנרת – הזאכי – שפך נחל משושים.