אודות המסלול

ההגעה למסלול מחורבת כרך לקרן הכרמל (מוחרקה) דרך כביש מספר 672 מדהים בדיוק בו הוא נע לאורך קו פרשת המים של הר הכרמל, ממחלף אליקים ועד לחיפה ולמעשה עד לקודקודו של הכרמל הלא הוא מקומה של כנסיית סטלה מאריס. באופן זה הוא מחבר בין שלשה מנזרים מרכזיים לעדה הנצרית הכרמליטית. המסלול שלנו היום מסומן שחור ומספרו 4228, ואדום 4227, והוא מתחיל בכביש 672 ומסתיים במנזר המוחרקה הכרמליטי.
תחילת המסלול בחניון הכורכר שבמעגל התנועה הדרומי של דאלית אל כרמל. נרד בזהירות ונעקוף את ערימות פסולת הבנין שבלעו את השביל ולאחר כמאתיים מטרים בהם מתעקל השביל במתינות מזרחה נתחיל לטפס אל חרבת כרך.
ישנו קשר ודאי בין השם 'כרך' לשם 'מוחרקה' ונדבר עליו בהמשך. חרבת כרך היא ברובה שרידים של כפר מן התקופה הביזנטית, וניתן למצוא בה מתקנים חקלאיים רבים החצובים בסלע. נוכל לראות בדמיון כיצד סחטו הקדמונים שמן וכיצד דרכו ענבים בגת. בתוככי החורבה ישנם גם בורות מטוייחים ושרידי מבנים בני למעלה מאלף שנה. רוב הבתים לא שרדו, המתיישבים השונים בכרמל עשו שימוש חוזר באבנים לבניית בתיהם, אולם חדי העין יוכלו לגלות רצפות פסיפס שעוד נותרו במקום.
מחרבת כרך ממשיך המסלול על גבי מדרונות והתוואי שלו הופך פחות ברור. נוכל ליהנות מנוף מרהיב של חורשת אורנים גבוהים על גבעה סמוכה, ומהצצה אל רמות מנשה באופק. לאורך חורש האלונים הדליל נוכל לפגוש צאן ובקר במרעה ומטיילים בודדים בשעות זריחה או שקיעה יפגשו גם חזירי בר ותנים.
לאחר שנצא מן המדרון החשוף ניכנס לחורש נטוע היטב, שם ננוח ונשמע אגדות על עצי החורש השונים. בקצה החורשה מחכה לנו המוחרקה. שמה הרשמי: קרן הכרמל, משום שזו הנקודה הבולטת ביותר בהר (482 מ'), גם אם לא הגבוהה ביותר. פירוש השם הוא גלגול של המילה 'חריכה', רמז להתמודדות של אליהו הנביא מול נביאי הבעל במקום, והמזבח שנשרף כליל על הפר והאבנים והמים. הכרמליטים המאמינים כי זהו המקום בוא התרחש המפגש התנ"כי, הקימו כאן מנזר, ותמורת 3 שקלים נוכל לבקר בו, לעלות לגג ולקבל תצפית מרהיבה של 360 מעלות אל עבר הגליל התחתון, רמות מנשה והכרמל. נקודה נפלאה לסיים את הטיול מחורבת כרך לקרן הכרמל (מוחרקה).

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות