אודות המסלול מחניון נחל מערות לכביש הגישה לכרם מהר"ל שבת ה-16-03-2024

עמוד הטיול מתאר את המסלול המלא, לא להתבלבל! החלק העליון מתייחס לקבוצת שביל ישראל לייט!

מקטע זה הינו מאתגר ואל תתנו לאורכו להטעות אתכם. ההליכה בכרמל בחלקה על פני טרשונים אינה הליכה קלה.

מחניון נחל מערות מתחילה עלייה על גבי טרשונים הנמשכת בין 20-30 דקות. בהמשך השביל נכנס לתוך החורש הים תיכוני ומגמתו עלייה מתונה. אם היציאה מהחורש השביל במגמת ירידה לעבר הערוץ.

לאחר שחוצים את מעבר הבקר השביל מעפיל בחדות בתוך החורש. בהמשך מגיעים לקבר שייך אמיר וממשיך על קו גובה. המשך ההליכה במגמת עלייה של מאות מטרים בודדים המסתיימת במצפה עופר.

  • אורך המסלול כ-8 ק"מ
  • שעת המפגש על כביש הגישה לכרם מהר"ל 08:00
  • עלות הטיול: 150 ש"ח

אודות המסלול למיטיבי הלכת

קטע מס' 17 בשביל ישראל מעין הוד למאיר שפיה.

קטע זה הינו הקטע הקשה ביותר בכל הקטעים הצפוניים; בימים חמים הקטע חשוף והחום בו רב, לאחר הגשמים, המסלול בוצי מאוד ברובו. ולאחר שחוצים את כביש הגישה לישוב עופר, מגיעים לערוצון שלאחר הגשמים מוצף והמעבר בו מורכב. לאחר חציית כביש הגישה לישוב עופר, השביל מגיע לערוץ נוסף. ערוץ זה לאחר גשם, מוצף באופן כבד ביותר, והמעבר בו מורכב.

לאור אורכו של המסלול ובאם הקבוצה מתנהלת בקצב איטי ניתן לסיים את המסלול על כביש הגישה לישוב כרם מהר"ל או לאחר כ-1.5 ק"מ נוספים על כביש הגישה לישוב עופר.

המסלול נמצא בשיא פריחתו בחודש מרץ, עושר הפרחים והמגוון הינו עצום ואין מסלול הדומה לו בכך.

המסלול מתחיל בטיילת של כפר האומנים עין הוד, טיילת מושקעת ומטופחת ולאחריה עובר המסלול בשולי הכפר.

עם היציאה מהכפר ההליכה קלה בשטח פתוח ובין כרמי זיתים עתיקים ומרשימים. השביל מעפיל על דרך עפר נוחה. בהמשך שביל ישראל יורד לעבר מטעי הבננות וחוצה בדרכו משוכות צבר. לאחריהן מתחיל טיפוס על מצוקי הכרמל שממשיך בהליכה על גבי טרשונים. ההליכה אינה נוחה. השביל יורד מטה ומדיע לשמורת נחל מערות.

במקום שולחנות קק"ל, שירותים, וחנות עם מספר מוצרים לנוחות המטיילים. הכניסה למתחם איננה כרוחה בתשלום באם החלטתם לפסוח על ביקור במערות.

פרטים אודות הטיול

ציוד נדרש

ניווט באמצעות וייז

ניווט באמצעות גוגל מפות

יער עופר

עם עזיבת המתחם וכעבור הליכה קצרה השביל במגמת עלייה על טרשונים. השביל ממשיך ויורד מטה עד הגיעו למעבר בקר. מנקודה זו השביל מעפיל בתלילות מה לעבר קבר שייך אמיר ובהמשך לעבר מצפור עופר. מעט לאחר שמגיעים לדרך העפר השביל עולה מעלה והליכה קצרה מביא את המטייל למצפור ומקום לעצירה. נקודה זו קרובה למצפור עופר.

המצפור סגור ולא ניתן להיכנס אליו נכון ל-03-2017. השביל יורד בגב המצפור לעבר החורשה וממשיך בינות החורש בדרך מרהיבה. הדרך מסתיימת באנדרטה לזכר סר"ן מוטי שרון ובתצפית לעבר בקעת מהר"ל עמק טוף.

מהאנדרטה הדרך ממשיכה על דרך עפר נוחה ועוזבת אותה לטובת ירידה בערצון. סיומה של הדרך בכביש הגישה לישוב כרם מהר"ל.

הערוצון המרהיב

לאחר חציית הכביש השביל ממשיך על דרך עפר ומגיע לפתחו של ערוצון שלאחר הגשם כל העצים והסלעים שבו מכוסים בחזזיות ומקנים למקום מראה קסום במיוחד. ההליכה בערוצון הינה על גבי בולדרים אך קצרה, ובהמשך על דרך נוחה ועד ליציאה. לדרך העפר.

דרך העפר שבחלקה במגמת עלייה מתונה מובילה לכביש הגישה לישוב עופר.

השביל חוצה את הכביש וכעבור מרחק קצר מגיע לערוץ הנחל שלאחר גשמים עשוי להיות מוצף והמעבר בו עלול להיות קשה ומורכב באם בחרתם לא להרטב.

הדרך ממשיכה על דרך עפר נוחה עד להעפלה על רכס שמראשו תצפית לעבר מחצב שפייה. הירידה מעט תלולה ולאחר גשם חלקה מאוד. בתום הירידה פוגשים את דרך העפר ואיתה ממשיכים בינות למטעים ולכרמים עד לכביש הגישה לכפר הנוער מאיר שפייה.

חלקו הראשון של המסלול בנוף טרשוני, ההליכה בו קשה ואינה נוחה.