בשטחים עזובים, ובבתות נמוכות נוכל למצוא את מקור החסידה הגדול. אין צורך לתהות על מקור שמו של מקור החסידה, סוג נפוץ בארץ המונה למעלה מ-15 מינים.

מורפולוגייה

הפרי הבשל מעובה בבסיסו ומזדקר ממנו זיף ארוך. כל חמשת הפירות דבוקים בבסיסם וחמשת הזיפים מאוחים לכדי חוד אחיד וארוך. הללו מזכירים ראש של חסידה עם המקור. כשהיינו ילדים היינו נועצים את חודו של הפרי בחורי החולצה ועוקבים אחר סלסולו בעודו מתייבש. תכונה זו נועדה להקנות לו מבנה סלילי באמצעותו משתחל הפרי אל סדקים בקרקע.

מקור החסידה פורח מפבר' ועד אפריל בכחול סגול בשונה ממינים אחרים שפריחתם ורודה. הפרחים הקטנים (1.5-2 ס"מ) סדורים על גבעולים מפוצלים כשכל הפרחים בתפרחת מופיעים בגובה אחיד. הפרח פורח עם שחר ועד הצהריים משיל את עליו.

תכונות הפרח

הצמח גם ניחן בהליוטרופיזם: במשך היום יעקבו הפרחים אחר השמש. כל חלקי הפרח השונים מופיעים במופע מחומש והמספר 5 תקף לגבי אונות השחלה, האבקנים הפוריים והעקרים, חלוקה פנימית של השחלה, בלוטות הצוף, וכמובן עלי הכותרת ועלי הגביע. הגביע חלקלק ושוליו דקים ושקופים.

חלק ממיני מקור החסידה הם רב-שנתיים, אולם מקור החסידה הגדול הוא חד-שנתי. המונח 'גדול' מתייחס לפרי ולמקור שגדולים באופן משמעותי מאלו של המינים האחרים ומגיעים עד 11 ס"מ. אולם הצמח כולו נמוך מגיע עד 20 ס"מ, ולרוב בעל מופע שרוע.